شرح صفحه 15 قرآن کریم
بنی اسرائیل، یک ملت دنیا پرست از خودراضی
شرح صفحه 15 قرآن کریم سورۀ مبارکه بقره آیات 94-101 از مجموعه دروس بر ساحل نور توسط حجت الاسلام سید جواد بهشتی را به صورت فیلم، صوت و متن پیاده شده تقدیم شما مخاطبان قرآنی می نمائیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و درود خداوند بر شما علاقهمندان به قرآن…
به مهمانی قرآن کریم میرویم:
بر اساس آیات قرآن، یهودیها خود را نژاد برتر میدانستند و برای غیریهودی حسابی باز نمیکردند. آنها میگفتند:
همۀ ما اهل بهشت هستیم و اگر هم جهنم برویم چند روزی بیشتر نخواهد بود، یا میگفتند ما فرزندان خدا هستیم.
بیشتر آیات این صفحه در پاسخ به این ادعا است.
میفرماید:
صفحۀ ۱۵
سورۀ مبارکه بقره
آیات ۱۰۱-۹۴
آیۀ ۹۴ :
«قُلْ إِنْ کَانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَهً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ»
«قُلْ إِنْ کَانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَهً مِنْ دُونِ النَّاسِ» یهودیها!
اگر واقعاً جهان آخرت نزد خدا، «خَالِصَهً» تمامش، برای شماست نه برای دیگران، اگر راست میگویید در این عقیده،
«فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ» خوب آرزوی مرگ کنید اگر راست میگویید! مگر شما نمیگویید:
اگر ما بمیریم به بهشت میرویم، جایی که نعمتهای خداوند –درخت، نهر آب، رضوان خدا- در آن است، مگر این را نمیگویید؟ خوب آرزوی مرگ کنید!…
هیچکس در دنیا به اندازۀ یهودیها وجود ندارند که اینقدر به زندگیشان علاقهمند باشند و از مرگ در هراس باشند.
آیۀ ۹۵ :
«وَلَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ»
«وَلَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا» هرگز این یهودیها آرزوی مرگ نمیکنند، چرا؟
«بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ» به خاطر جنایتها، خیانتها و اعمالی که با دستانشان انجام دادهاند و آنها را از پیش فرستادهاند، «وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ» و خداوند آگاه است به ستمگران.
آیۀ ۹۶ :
«وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَیَاهٍ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا ۚ یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ»
«وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَیَاهٍ» حریصترین مردم به زندگی در دنیا را یهودیها میابید. حتماً اینطور است چون یهودیها خیلی دنیاطلب، دنیاخواه و جانسخت هستند.
«وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا» یهودیان حتی از مشرکان هم نسبت به دنیا حریصترند، «یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ» بعضی از یهودیها دوست دارند هزار سال عمر کنند، چطور ممکن است اینها آخرتخواه باشند؟!
«وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ» اما این باعث نمیشود که اینها از عذاب به دور بمانند، «أَنْ یُعَمَّرَ» حتی اگر هزار سال هم عمر کنند بعد از آن باید بمیرند و عذاب در انتظار آنها است.
«وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ» و خداوند بیناست نسبت به آنچه انجام میدهند.
ادعا یک چیز است رفتار چیز دیگری است. بعضی از افراد قبیلهای که در فدک مستقر بودند با عالم خود به نام «ابن سوریا» نزد پیامبر اسلام آمدند و سؤالهایی پرسیدند، پیامبر عزیز ما هم پاسخ داد، گفتند:
همۀ پاسخهای شما درست است، یک سوال دیگر میخواهیم بپرسیم که اگر این را هم درست جواب بدهید ما ایمان میآوریم، نام فرشتهای که برای شما وحی میآورد چیست؟
پیغمبر فرمودند: جبرئیل، گفتند: نه، ما ایمان نمیآوریم، ما به جبرئیل بدبین هستیم، او دستور جنگ و دستورات خشن میآورد، اگر هر فرشتهای غیر از جبرئیل مثلاً میکائیل برای شما وحی میآورد ما ایمان میآوردیم…
شنیدید بهانههای بنی اسرائیلی؟
کسی بخواهد ایمان بیاورد ایمان میآورد، کسی هم بخواهد بهانه کند بهانه میکند.
آیۀ ۹۷ :
«قُلْ مَنْ کَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِینَ»
«قُلْ مَنْ کَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ»بگو هر کس دشمن جبرئیل باشد، «فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ» جبرئیل به اذن خداوند بر قلب پیامبر آیات خدا را نازل فرموده است.
همۀ فرشتگان معصوم هستند، «لا یَعصُونَ اللّٰه» فرشتگان معصیت نمیکنند. میکائیل، جبرائیل و عزرائیل با هم فرقی ندارند.
«مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ» جبرئیل این کتاب را آورده است، کتابی که تصدیق کنندۀ توراتی است که نزد شما است. اگر واقعاً جبرئیل از قبل با شما غرضی میداشت، آیاتی مخالف تورات میآورد.
«وَهُدًى» قرآن کتاب هدایت است، «وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِینَ» و نوید دهندۀ مؤمنان است.
بعد میفرماید:
آیۀ ۹۸ :
«مَنْ کَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِیلَ وَمِیکَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکَافِرِینَ»
«مَنْ کَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ» هرکس دشمن باشد با خدا، «وَمَلَائِکَتِهِ» و دشمنی کند با فرشتههای خدا، «وَرُسُلِهِ» و دشمنی کند با فرستادهها و پیامبران خدا، «وَجِبْرِیلَ وَمِیکَالَ» و دشمنی کند با جبرئیل و میکائیل، «فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکَافِرِینَ» باید بداند که خداوند مقابل او و دشمن کافران است.
دشمن خدا، پیامبر، فرشتگان و به صورت خاص جبرئیل و میکائیل کافر است.
آیۀ ۹۹ :
«وَلَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ ۖ وَمَا یَکْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفَاسِقُونَ»
«وَلَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ» ای پیامبر!
ما فرو فرستادیم به سوی تو آیاتی روشن و روشنگر، «وَمَا یَکْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفَاسِقُونَ» و کفر نورزیدند به آیات خدا جز فاسقان، گناهکاران و معصیتکاران.
آیۀ ۱۰۰ :
«أَوَکُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَبَذَهُ فَرِیقٌ مِنْهُمْ ۚ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ»
«أَوَکُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا» آیا این گونه نبوده که هر وقت اینها عهدی بستهاند، «نَبَذَهُ فَرِیقٌ مِنْهُمْ» گروهی از ایشان آن عهد را کنار گذاشتند؟
«بَلْ أَکْثَرُهُمْ» (نه تنها فقط گروهی نبودند) بلکه بیشتر آنها «لَا یُؤْمِنُونَ» ایمان نیاوردند.
آنها درک میکردند که آیات روشن، حق است ولی بیشتر آنها ایمان نیاوردند؛ این رزومه و سوابق یهود است.
آیۀ ۱۰۱ :
«وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِیقٌ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ کِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لَا یَعْلَمُونَ»
آخرین آیۀ روشن همین پیامبر اسلام است، «وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» وقتی آمد از سوی خدا برای آنها، «مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ» که تصدیق کنندۀ توراتی است که نزد آنهاست،
«نَبَذَ فَرِیقٌ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ» گروهی از کسانی که اهل کتاب بودند، «نَبَذَ» یعنی دور انداختند، «کِتَابَ اللَّهِ» کتاب خدا را، کنار گذاشتند کتاب خدا را، «وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ»، «ظَهر» یعنی پشت، پشت سرشان دور انداختند کتاب خدا را،
«کَأَنَّهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» گویا اصلاً چیزی نمیدانند، یعنی خودشان را به نفهمی زدند.
به خاطر خودخواهی، استبداد رأی و به خاطر منافع شخصی حقایق بلند پیامبر آخرالزمان و قرآن را نپذیرفتند.
از خداوند میخواهیم که شیرینی آیات کتاب خود را به ما بچشاند. إن شاءاللّٰه…
خدانگهدار شما…
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.