انواع نگرش به ازدواج
انواع نگرش به ازدواج
یکی از چیزهایی که پیامبران به بشریت تعلیم دادند حکمت است. به معنای نگرش، نگرش به ازدواج به انسان، به جهان، به دنیا، به آخرت، به مرگ به مال و… دو نمونه اش را امروز میخواهیم عرض کنیم. مردم به دنیا چه جور نگاه میکنند؟ مربوط به بحث خانواده است.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍوَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا.
خداوند طاعات و عبادات و خدمات شما را به لطف و کرمش قبول بفرماید و دلهای ما را برای نزول رحمتهای در شبهای قدر مهیا بفرماید. تمنا میکنم برای تعجیل در ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام و شفای بیماران و مجد و عظمت مسلمانان و نابودی کفار و منافقان صلواتی تقدیم بفرمائید. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
یکی از چیزهایی که پیامبران به بشریت تعلیم دادند حکمته(یعلمهم الکتاب و الحکمه) حکمت به فارسی به معنای نگرش، بینش در کنار دانش. در قرآن بارها آمده (علما و حُکما) علم یعنی دانش، حکمت یعنی بینش، نگرش. نگاه ما به انسان، به جهان، به دنیا، به آخرت، به پول، به مرگ. دو نمونه اش را امروز میخوایم عرض کنیم. مردم به دنیا چه جور نگاه میکنند؟ مربوط به بحث خانواده هست.
نگرش اول
یه نگاه اینه : میگن اینجا عشرتکده هست جایی است برای خوشگذرانی. بعضیا نگاهشون به دنیا اینه اینجا جایی است برای لذت بردن، آسایش، راحتی، کیف کردن.
تو این نگرش، آزادی جنسی وجود داره چون دنبال لذته. بی بندوباری وجود داره، اختلاط زن و مرد وجود داره، چیزهایی مثل تشکیل خانواده، پذیرش مسئولیت، پایبندی به خانواده رنگ میبازد. آقا حوصله داری ازدواج برای چی؟! برو کیفش ببر. بچه برای چی؟! فرزند آوری، ازدواج اینها را مانع راه میدانند میگه مایه دردسره. ببینید این به نگرش انسانها مربوط میشه این دنیا را جای عشرت، لذت میداند لذا به سمت ازدواج حرکت نمیکند به سمت فرزند آوری حرکت نمیکند به سمت مسئولیت خواهی..
میگه من به دنبال مسئولیت نیستم من میخوام کیف کنم تو این دنیا. تو همین نگاهه که چه بسیار زنانی در عمرشان حس مادر شدن را تجربه نمیکنند چه بسیار فرزندانی که بی هویت در جامعه رها میشن از آغوش گرم پدر و مادر محروم میشن اینها وجود داره تو دنیا این نگاه اول.
نگرش دوم
یه نگرش توحیدی است هدفمند، باورش اینه این جهان برای هدفی آفریده شده. انسان برای هدفی آفریده شده باید نگاه کنیم الله چه وظایفی چه تکالیفی برای ما قرار داده است. بر اساس نگاه دوم زندگی تکلیف محور است همش دنبال اینه که وظیفه من چیه این نگاه دومی. با مرگ قصه تمام نمیشود دنیایی دیگر، بزرگتر در پیش است از ما مسئولیت میخواهند. انسان موجودی است متعهد و مسئول. تو این نگاه دنیا مزرعه آخرت اعلام شده.
انسان باید به فکر مسئولیت هاش باشد تو این نگاه تشکیل زندگیِ خانوادگی و پذیرش مسئولیت و وفاداری به تعهداتی که داده، تولید و تربیت نسل اینها از وظایفه. آقا چرا ازدواج کردی خدا گفته بعضی از شهدا و سرداران جبهه خب میدونستن نمیتونن بیان تو شهر باشن ولی میگه چون خدا گفته من ازدواج کردم. خداوند این امر را لازم دانسته، واجب دانسته وظیفه. منم تو این دنیا نقشم اینه بندگی. تکالیفی تو این دنیا برای من مشخص شده اینجا لذت هست به اندازه. اون لذت اصلی و بی انتها بهشت.
فاطمه زهرا سلام الله علیها در کارِ خانه خیلی به زحمت افتاده بود. امیرالمومنین عرضه داشت یا رسول الله دخترتان در خانه من اونقدر کار کرده که این دستهاش پینه بسته وقتی که کسی خیلی کار میکنه سرخ میشه زیادتر کار کنه تاول میزنه روی اون تاولها اگر کار کنه باز پینه. پیامبر جوابی که به دخترش داده اینه: عزیزم دخترم ( مرارة الدنیا حلاوة الاخرة ) سختی اینجا شیرینی آخرته. ببین این نگرش است. نگاه به دنیا به سختی به مسئولیت به تکلیف به وظیفه این بد نیست لذتها مقداریش در اینجا امکان پذیره لذت اصلی اون طرفه.
پیغمبر فرمود: یا اباذر( لا خیر فی لذة من بعدها النار) در لذتی که بعدش آتش است خیری نیست. این چیزهایی که ما نام بردیم بی بندوباری اختلاط زن و مرد آزادی جنسی اینها لذت داره ولی اخرش آتش است. یا اباذر لا خیر فی لذه بعدها النار در لذتی که پایانش آتش است خیری نیست. و ما شر بشر بعدها الجنه: در سختی که پایانش بهشت است بدی نیست. اینها رو بهش میگیم نگرش.
در نگاه دوم، این دنیا برای هدفی آفریده شده انسان برای هدفی آفریده شده تشکیل خانواده یک وظیفه است که خدا معین کرده اینجا این غریزه در خدمت وظیفه قرار گرفته یه غریزه ای در وجود آدمهاست تو حیوونا هم هست بنام شهوت. قرآن وقتی این غریزه را اسم میبرد گره زده به روز اخرت. به قول حاج آقا قرائتی در سکسی ترین آیه خداوند معنوی ترین موضوع را جاسازی کرده. ما با پلنگها فرق داریم با گرگها فرق داریم با شیرها فرق داریم اونا غریزه دارن ماهم داریم اما غریزه ما در مسیر وظیفه است. سوره بقره ایه۲۲۳ نسائکم حرث لکم زنان شما مزرعه و کشت زار شما هستند خداوند زنان را به مزرعه تشبیه کرده که بذر مرد را در درون خود پرورش میدهد و بعد به یه نسل صالحی تبدیل میشود. “فاتوا حرثکم انا شئتم هرگونه که میل دارید رفتار کنید ولی یادتون نره و قدموا لانفسکم مواظب باشید چه چیزی برای اخرتتون از پیش میفرستید”. این رابطه شما با همسر یه محصول آخرتی باید داشته باشد و اتقوا الله بپرهیزید از آزادیهای نامشروع هرگونه رابطه نه با هرکس نه تو چهارچوبی که خدا معین کرده این درسته.
واعلموا انکم ملاقوه راجع به مسائل زناشویی داره صحبت میکنه هنوز ایه تموم نشده بدانید خدا را ملاقات میکنید شما رها نیستید باید پاسخگو باشید با حیوانات فرق دارید. این غریزه باید به منظوری به کار گرفته شود و واعلموا انکم ملاقوه و بشر المومنین بشارت بده به مومنان با ایمان زندگی را همراه میکنند. در این نگاه زنان وسیله هوس بازی مردان نیستند زنان و مردان هردو باهم کوشش میکنند عبد خدا پرورش دهند نسل صالح از خود بجا بگذارند. چقدر ما حدیث داریم در دلایل ازدواج کردن که ازدواج برای این است که انسانهای خدایی پا به این عرصه بگذارند.
پس ما دو جور نگاه داریم اینا حکمته. نگاه اول دنیا عشرتکده ست جای لذت. هر چیزی که مانع از لذت باشه یکیش همین ازدواج دردسر داره.
چند سالته ۴۶. ازدواج کردی؟ حاج آقا ازدواج چیه زندگی راحت دارم ماشین دارم ویلا دارم با هر کس که بخوام هر وقت…
این یه نگرش که اینجا جای لذته. باید یه جوری برنامه ریزی کنم لذتهای من آسیب نبینه. ازدواج کرده ما بچه نمیخواییم بچه نمیزازه گردش بریم شب نمیزازه بخوابیم بچه خرج داره مدرسه اش چی میشه همش فکر میکنه رو دردسرهاش فکر میکنه رو لذت شخصیش.
این نگاه اول نگاه به دنیا اینجا جای لذت بردن است عشرتکده است.
نگاه دوم: دنیا مقدمه آخرت است. دنیا برای هدفی آفریده شده خدایی که انسان را آفریده وظایفی تکالیفی برای انسان مشخص کرده من باید دنبال اون وظیفه ها باشم. یکی از اون وظیفه ها که کمیش رو دیروز گفتیم بقیه اش را فردا خواهیم گفت ازدواج کردن است،
پیامبر به صراحت فرمود: النکاح سنتی سبک زندگی من سنت من راه و رسم من ازدواج است. ومن رغب عن سنتی فلیس منی: هرکس بی اعتنایی کند به سنت روی برگرداند مسخره کند مسلمان نیست. نگاه پیامبر به ازدواج نگاه مستحب است جزو مسایل اصلی بشر است.این بحث اول.
بحث دوم نگاه به غریزه ست، حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه فرموده خداوند فرشتگان را آفرید و به آنها عقل مرحمت کرد. حیوانات را آفرید به آنها شهوت داد و آنسان را آفرید هم عقل هم شهوت داد. حالا این انسان اگر به سمت عقل کشیده شود از فرشته برتر اگر به سمت شهوت کشیده شود از حیوان پست تر. یه قدرتی این وسط لازم داره که مدیریت کنه غریزه رو برای چی خدا به انسان داده؟ غرائز زیادی داده دوتا از غرایز یکیش غضب برای دفاع از خودش، یکیش شهوت برای تولید نسل.غریزه شهوت ۳جور نگاه بهش هست:
- نگاه تفریطی
- نگاه افراطی
- نگاه معمولی
نگاه تفریطی
این نگاه از مسیحیان است که غریزه جنسی را بد میدانند. شما اگر به کتاب مسیحیان مراجعه کنید یا دوست ارمنی دارید ازشون بپرسید مدارکی بیارند. الانم جوری نیست که مخفی باشه اینترنت همه چیز رو برای شما میاره در مسیحیت ازدواج امر مقدسی نیست. بعضی از فرقه ها فرق داره کاتولیک، پروتستان و ارتودوکس.
بهترین هاشون کاتولیک است که میگن ازدواج ایرادی نداره یعنی جایز است مقدس است نه. فضیلت دارد نه. ثواب دارد نه. بعضی هم تعبیرشون اینه دفع افسد به فاسد. برای اینکه انسان کثیف نشه آلوده نشه چاره ای نداره ثواب هم نداره. الان در مسیحیت اینطور کسی بخواد به مدارج بالای رهبانیت برسه به عالم مسیحی میگن راهب یا راهبه جمعش میشه رهبان در قرآن آمده رهبان یعنی چی یعنی تارک دنیا از اول به جوان میگن چه رشته ای میخوای انتخاب کنی اگه میخوای کشیش بشی تا آخر عمر ازدواج ممنوع.
یعنی ازدواج نکردن در مسیحیت تقدس داره. یه اقایی که ازدواج نکرده اون رو مقدس میدانند. یه خانمی که ازدواج نکرده اون رو مقدس میدانند این نگاه تفریطی است.یعنی این ازدواج نکردن را شرافت بدانی فضیلت بدانی. در قرآن هم اشاره شده؟ بله سوره مبارکه حدید ایه ۲۷ مادر تعبیرهامون میگیم رُهبانیت درست قرآنی رّهبانیت. و رهبانیتا یعنی ترک دنیایی که ابتدعوها از سر خود مسیحیها درست کردن خدا نفرموده بود ابتدعوها یعنی بدعت در دین بدعت در دین حرام از سر خود چیزی را بگی به دین نسبت دهی این حرام است. و رهبانیتا ابتدعوها ما کتبنا علیهم ما به اونا نگفتیم خدا می فرماید: ما به اونها نگفتیم الا ابتغاء رضوان الله ما فقط گفتیم جلب رضایت خدا. کی گفتیم از مردم فاصله بگیرید. ازدواج هم نه حتی فاصله گرفتن از جامعه این در مسیحیت پسندیده است از مردم فاصله بگیریم بریم تو غار خدا را عبادت کنیم ذکر بگیم نیایش کنیم با مردم فاصله بگیریم. این در مسیحیت پسندیده است خداوند میگه ما نگفتیم چنین چیزی رو. فما رعوها حق رعایتها حق دستورات مارو خداوند می فرماید آنگونه که شایسته بود مسیحیت رعایت نکردند.
پیامبر عزیز ما صلی الله علیه و آله یه وقتی احساس کردن رگه هایی از این ادب مسیحیت تو مسلمان ها هست بعضی از مسلمانها میل دارن ازدواج نکنن. حتما شما شنیدید در زمان امام صادق علیه السلام از یه خانمی خیلی تعریف میکردن امام صادق علیه السلام فرمود من میخوام بدونم این کیه مردم اینقدر تعریفش میکنن اخرش گفتن این خانم ازدواج نکرده. امام فرمود ازدواج نکردن اگر فضیلت بود مادر ما فاطمه زهرا سلام الله علیها ازدواج نمیکرد. مادر ما همه کمالات را داشت. ازدواج نکردن در دین ما فضیلت نیست کمال نیست.
یه اقایی به نام عثمان بن مظعون شما شنیدید اسمش رو امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه او را به عنوان برادر مکتبی خود نام میبرد قبرش هم در بقیع نزدیکترین قبر به قبر چهار امام است. بعضی از اون وهابی های بدجنس زائرها رو میارن میگن این قبر عثمان بن عفان اصلا اونوقتا حاضر نشدن تو قبرستون مسلمان ها دفن کنند اخرش در قبرستان یهودیها بوده اونجاهاست. وصل شده
این قبر عثمان بن مظعون که امیرالمومنین علی علیه السلام به عشق این اقا نام یکی از پسرانش را که از شهدای کربلا ست عثمان گذاشته.
پیغمبر شنید عثمان بن مظعون تصمیم گرفته خودش رو مقطوع النسل کنه و تصمیم گرفته از خانواده و همسر فاصله بگیره. حضرت وقتی این خبر را شنید به شدت عصبانی شد و او را منع کرد و این مطالب را فرمود برای کنترل شهوت روزه بگیر بجای ریاضت و رهبانیت مسجد برو عبادت کن. نه از جمع فاصله بگیری بجای بیابان گردی در جبهه و جنگ شرکت کن در مراسم حج و عمره شرکت کن. بعد پیغمبر فرمود من از همسر و بوی خوش استفاده میکنم از اموال خود به محرومان بده از حرام ها دوری کن این سنت و راه و روش من است و هرکس از سنت من اعراض کند و توبه نکند فرشتگان از ورود او به حوض کوثر جلوگیری می کنند. این نگاه تفریطی به غریزه. خدا قرار داده از روی حکمت خدا قرار داده.
یه کسایی بیان بگن نه ما ازدواج نمی کنیم به غیر از اینکه ازدواج نمیکنن میگن خوب هم هست این نگاه تفریطی است. یه خاطره دیگه کتاب وسایل الشیعه جلد ۲۰ صفحه ۲۱ آورده که روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از قیامت و صحنه های محشر سخن میگفت مردم گریستن منقلب شدند. مسجدی ها وقتی رفتند یه تعدادشان تصمیماتی گرفتن یه عده تصمیم گرفتن دیگه غذای خوشمزه نخورن یه عده تصمیم گرفتن که از همسرشون جدا بشن یه عده تصمیم گرفتن تا میتونن نخوابن یه عده تصمیم گرفتن لباس خوب بوی خوش استفاده نکنن. پیامبر مطلع شد مردم را در مسجد جمع کرد و فرمود من غذا میخورم شب میخوابم با همسرانم هستم این آیین مسلمانی است. دین ما به صراحت اعلام کرد دین ما آیین رهبانیت نیست ترک دنیا به این معنا نیست.
میخوای دنیا را ترک کنی پولهاتو بده. میخوای دنیا را ترک کنی برو جبهه بجای اینکه بری توی کوه تو غار برو بجنگ این اطاعت خداست. میخوای دنیا را ترک کنی مکه برو برو زیارت. فرمود دین ما آیین رهبانیت نیست رهبانیت امت من جهاد است و هرکس از سنت من روی گرداند از من نیست. این یه نگاه، نگاه تفریطی یعنی ازدواج و تشکیل خانواده و فرزند آوری را بد بدونی یا خیلی تخفیف بدیم بد ندانیم فضیلت ندانیم بگیم چاره ای نیست.
نگاه افراطی
نگاه تفریطی در مقابل نگاه اول که الان در دنیا مرسوم آزادیهای جنسی، ارتباط های نامشروع باهم جنس یا غیر هم جنس بصورت زنا لواط رفیق بازی خودارضایی اینارو میگن مجاز. حتی در کشور های اروپایی مخفی نمیکنن تو مجلس قانون براش می گذرانند. اصلا این گروه هایی که اسم بردیم تو مسجد به زبان آدم نمیاد اینها مشروعن کسی حق تعرض به اونهارو نداره حق بی احترامی به اونا رو نداره اینه دنیای غرب. در آمریکا در اروپا چیزی پنهان نیست. در حالی که در ادیان آسمانی ازدواج راه صحیح اعلام شده قران کریم در سوره مبارکه اسرا ایه ۳۲ می فرماید: و لا تقربوا الزنا به زنا نزدیک نشوید. زنا از چشم شروع میشه. به نامحرم نگاه نکن چشمت اون سمت نره و لا تقربوا الزنا انه کان فاحشه خدای عالمیان می فرماید این زشته برای بشریت وساء سبیلا این راه نادرستی. راه غلط
بشریت قانونیش کرده مشروع اعلامش کرده این غلط مقابل انبیا ایستادنه.
رابطه آزاد و نامشروع مفاسد زیادی دارد. فردی، اجتماعی، خانوادگی. در قرآن کریم مسئله زنا و رابطه نامشروع کنار این گناهان آمده کنار شرک. وقتی امام رضا فرمود نگاه کنید تو قرآن چه موضوعی کنار چه موضوعی آمده. زنا را آورده کنار شرک کنار قتل کنار سرقت آیاتش را در قرآن نگاه کنید.
امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۲۵۲ نهج البلاغه فرمود: و ترک الزنا تحصینا للنسب. اینکه اسلام فرموده زنا را کنار بگذارید برای استحکام نظام خانواده است. و ترک الواط تکثیرا لنسل. اسلام لواط و همجنس بازی را ممنوع کرده برای اینکه نسل بشر ازدیاد پیدا بکند. چه پیامد هایی داره حاج آقا؟ دنیا جای آزادی شما آخوندها میایید آزادی ها را محدود می کنید حالا هر کاری خواست بکنه.
پیامدهای آزادی های جنسی
- سقط جنین(آمار سقط جنین در دنیا بیشترش در قاره آمریکاست. بعد در قاره اروپا بعد در قاره آسیا. چه تشکل های مفصلی اونجا برای این گرفتاری که چه جوری باهاش روبرو بشن بچه را بکشند یا زنده نگه دارن)
- خودکشی( عوامل خودکشی در دنیا در همه جا یکی از عاملهاش همین رابطه نامشروعه).
- فرار از خانه
- فرزندان نامشروع
- بیماری های مقاربتی
در رابطه های آزاد زناکاری برای شهوت رانی سراغ طرف مقابل میرود. هیچ انس و آرامشی پیدا نمی شود. برای اطفاء شهوت مثل حیوانات یک رابطه حیوانی است. در رابطه های آزاد چون طرف مقابل را شریک خودش نمی داند. صمیمیتی شکل نمی گیرد امروز با یک کسی فردا با کس دیگر اصلاً عاطفه یکی از نعمت های خدادادی است. آرام آرام بشر قسی القلب و سنگدل میشود. با باز شدن راه زنا بیرغبتی به ازدواج پیدا میشود. دختران عفیف ازدواجشان به تاخیر می افتد. در زنا احساس تعهد احساس تکلیف نسبت به بقاء نسل وجود ندارد و اگر هم بچه ای شکل گرفت میگه برو یه جایی بزارش سر خیابون سر کوچه. اصلاً احساس پدری احساس مادری از جامعه بشری رخت برمی بندد. این رابطه آزاد سبب از بین رفتن شخصیت و هویت انسان میشود. در حدیث داریم:
یذهب بالبهاء زنا آبروی انسان را از بین میبرد و یعجل الفناء مرگهای زودرس را پدید می آورد. چه بسا زیاد پیدا شده است که کسی که قصد زنا دارد وقتی کامیاب نمیشود دست به قتل می زند. بسیاری از قتل ها گره خورده با تجاوز به عنف. شرم و حیا در جامعه بشری رخت برمی بندد. حتی اعضای یک خانه خواهر برادر فرزندان والدین اینها رابطه هاشون با بی حیایی همراه میشود. وقتی ازدواج این راه طبیعی و خدادادی کنار گذاشته می شود انسان مجبور بره سراغ جنس مخالف جنس موافق. در هشت جای قرآن مسئله قوم لوط آمده. گویندگان روشون نمیشه بیان کنند. چرا خدا گفته؟ اگر ما بخواهیم صراط مستقیم را پیدا کنیم راه کج را باید بشناسیم. اهدنا صراط مستقیم آقا راه مستقیم اینه. باید بدون راه کج کدومه. درباره همجنس بازی که متاسفانه جنس مذکر با مذکر و مونث با مونث الان رایجه در دنیا. این تعبیر هایی است که در در قرآن آمده
کلمه اول: فحشا یعنی کار بسیار زشت از نظر خدا سوره اعراف آیه ۱۷۹ اتاتون الفاحشه به همجنس بازها میگوید آیا سراغ کار بسیار زشت می روید؟
کلمه دوم: اسراف یعنی تندروی خروج از اعتدال بل انتم قوم مسرفون شما انسانهای تندرویی هستید به این شکل به جهنم ختم میشود.
کلمه سوم: جرم، کیف کان عاقبه المجرمین این راجع به همجنس بازهاست سوره اعراف ایه ۸۳.
کلمه چهارم: ظلم، و ما هی من الظالمین ببعید این هم راجع به همجنس بازهاست سوره هود ایه ۸۲.بجای اینکه اون کلمه رو بکار ببره کلمه ظالم را بکار برده این یه ظلمی است در حق کسی که دنبال این آلودگی رفته.
کلمه پنجم: خباثت، کانت تعمل الخبائث سوره انبیا آیه ۷۴ خبیث یعنی کثیف. الان که در این دنیا به این کارا کثیف نمی گویند. آدمهای کراواتی تیتیش مامانی و با ماشین آن چنانی بیان و دنبال همین کار هستند. قرآن میگه خبائث یعنی کثیف. ای انسان برو سراغ طیبات.
کلمه ششم: جهالت، بل انتم قوم تجهلون سوره نمل ایه ۵۴ یعنی این نادانی است. این علم نیست این همه دانشگاه تو اروپاست چطور اینها سرشان را بالا نگه می دارند در مجلسشون یه چنین چیزی به تصویب میرسه بعد موسساتی هست تابلودار.
کلمه هفتم: فسق، انهم کانوا قوم سوء فاسقین. در حدیث داریم در آخر زمان مردها خودشان را به شکل زن ها و زن ها خودشان را به شکل مرد ها در می آورند احادیثش هم کم نیست یک حدیث در کتاب شریف وسائل الشیعه جلد ۱۴ صفحه ۲۵۵ لعنت خدا بر مردانی که خود را مانند زنان ساخته و در معرض مردان هوس باز قرار می دهند.
در حدیث دیگر از امام صادق علیه السلام نقل شده اگر بنا باشد کسی را دوبار سنگسار کنند کسی ست که مرتکب این گناه بشود. انسان در مکتب اسلام محترمه کسی حق ندارد به انسان سنگ بزند. چطور اسلام گفته همه مردم جمع شوند به این آقا و خانوم سنگ بزنند؟ این دیگر فجیعترین گناه است. امروز ما در این نیم ساعت دو تا نگاه را گفتیم یکی نگاه به دنیا به دو شکل یکی نگاه به تشکیل خانواده و ازدواج دو شکلش را گفتیم تفریطی و افراطی شکل معتدلش را فردا عرضه خواهیم کرد.
سعی می کنم بر اساس ایات قرآن و احادیث معصومین موضوعی را از موضوعات خانواده مطرح کنیم از سفارشات رهبران ما معصومین در ماه رمضان به ما داشتند تمام ماه رمضان یاد از سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ماهم بااجازه شما سلامی در پایان این مباحث و بعضی از روزها روضه خواهیم داشت.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.