مدارا با مردم
/0 دیدگاه /در خانواده/توسط مدیرمدارا با مردم
مدارا یعنی سازگاری. در قرآن کریم در پایان سوره فرقان اولین ویژگی عباد الرحمان همینه، الذین یمشون علی الارض هونا خشونت نداره مومن نرمه.
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.ماه مبارک رمضان در خانه خدا پس از اقامه نماز جماعت موضوع پر اهمیت خانواده. از خداوند میخواهیم طاعات و عبادات وخدمات و انفاقات تلاوت قران از همه شما و از همه بندگانش به لطف و کرمش قبول بفرماید و دلهای ما را برای دریافت رحمتهایش در شبهای قدر مهیا بفرماید. تقاضا میکنم برای تعجیل در ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام و شفای بیماران و مجد و عظمت مسلمانان و نابودی کفار و منافقان صلواتی تقدیم بفرمایید.
اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.ماه مبارک رمضان در خانه خدا پس از اقامه نماز جماعت موضوع پر اهمیت خانواده. از خداوند میخواهیم طاعات و عبادات وخدمات و انفاقات تلاوت قران از همه شما و از همه بندگانش به لطف و کرمش قبول بفرماید و دلهای ما را برای دریافت رحمتهایش در شبهای قدر مهیا بفرماید. تقاضا میکنم برای تعجیل در ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام و شفای بیماران و مجد و عظمت مسلمانان و نابودی کفار و منافقان صلواتی تقدیم بفرمایید.
ما در دهه دوم ماه مبارک رمضان درباره تحکیم خانواده یعنی این خانواده که شکل پیدا کرده محکم سازی شود اگرم عیب و ایراد و نقصی در آن پیدا شده بازسازی کنیم مقدس است. امروز درباره این عامل مدارا روزهای اولم قول داده بودیم یک روز درباره مدارا. مدارا یعنی سازگاری بعضی از آدما طبعا ناسازگارن در خانه در مجتمع مسکونی تو محله محل کار تو مسافرت تو مسجد اصلا پیداست مثلا پنج یا شش ماه کسی باهاش زندگی بکنه میگه این ناسازگاره جوش نداره با دیگران نمیجوشه تنش ایجاد میکنه این سازگاری به خصوص خدا رحمت کنه شیخ حر عاملی را صاحب وسائل الشیعه که قبرش اون گوشه زیرزمین صحن امام رضا علیه السلام یک باب در کتاب وسائل الشیعه برای مدارای زن وشوهر آورده یعنی احادیثی رو از پیامبر از ائمه برای اینکه خانواده شکل میگیرد توجه بفرمایید.
یه آقایی با یه خلق وخویی با یه فرهنگی از یه خانواده میاد یه دختری هم با یه خلق وخویی با یه داشته هایی از یه خانواده میاد حالا اینها زیر یک سقف هنرشون این هست که همدیگر رو کاملتر بهتر روزبه روز اگرم عیب و ایرادی دارند برطرف کنند همدیگر رو تحمل کنند. مدارا نرمی قران کریم در پایان سوره فرقان یه مجموعه آیات داره که شما حتما شنیده اید گویندگان زیاد بیان میکنند اوصاف عبادالرحمان یعنی بندگان خدای مهربان اینطوری هستند. اولین ویژگیش همینه وعباد الرحمان الذین یمشون علی الارض هونا بنده خدا ما بنده خدا رو همه جا به کار میبریم. یه کسی افتاده نمیدونم دستش شکسته میگیم بنده خدا بدبخت نه بنده خدا پیغمبر اسلام است بنده خدا کلاسش خیلی بالاست ما زود خرج میکنیم بنده خدا اولین صفتش اینه تو زندگی تو مشی تو سیروسلوک تنش نداره نرمه هونه. درمقابل کلمه مدارا کلمه اُنف یعنی خشونت. خشونت نداره مومن نرمه.
امروز تا پایان این جلسه میخوام راجع به این کلمه صحبت کنم آقایان اگر میخواهید ببینید ما به این موضوع نیاز داریم یا نه به دادگاه ها مراجعه کنیدچقدر دعوا چقدر کشمکش چقدر بگو مگو چقدر تقاضای طلاق میگه ما تفاهم نداریم خب ایجاد کنید. برادر من خواهر من خدا این توانایی رو داده به شما ریشه ناسازگاری چیه خودخواهی میگه هر چی من میگم خودخواهی خود برتر بینی تکبر غرور اینا ریشه ناسازگاریه. یعنی من که ناسازگارم میشه سازگار باشم بله اصلا انسان اگر درست نشدنی بود پیغمبر رو خدا نمیفرستاد.
این پیامبران آمدند به قول امام خمینی میفرمود: ما را آدم کنند معلومه شدنیه. اگر نشدنی بود اصلا خداوند برای چی میفرمایند معلم , مربی مرشد عالم راهنما معلومه انسان تاثیر پذیره نقش پذیره تربیت پذیره شدنیه. منتها باید بخواهد مثل یه کسی که سیگار میکشه آقا ممکنه کسی سیگار ترک کنه بله ولی سخته. ماه رمضان یکی از موسمهای ترک سیگاره حالا بستگی هم داره چند ساله سیگار میکشه یه ساله سیگار میکشه ترکش خیلی آسونه اما اگر شصت ساله سیگار میکشه میگه حاج آقا به جدت میخام ترک کنم نمیشه حالا شما از سیگار برو سراغ تریاک یا امام زمان از تریاک برو سراغ هروئین یعنی هر چی اون چیزی که انسان بهش اعتیاد پیدا میکنه سنگینتر پرخطرتر ترکش سخت تر ولی شدنیه، بالاخره شدنیه.
خداوند به انسان اراده داده بعضی ها بی طاقتن طرف مقابل رو تحمل نمیکنند امروزیا میگن آستانه تحملش کوتاهه کمه همین دوتا کلمه تا میشنوه داد میزنه. ما آیات موسی بن عمران رو خوندیم موسی بن عمران وقتی به پیغمبری رسید اولین چیزی که از خدا خواست یه حوصله زیاد بود. رب اشرح لی صدری یعنی ردیف کرد خواسته هاش رو تو صدرش اون بالاش اینو از خدا خاست حوصله بالاخره پیغمبر با مردمی رو به روست بعضی حرف بیخود میزنن حرف بی منطق میزنن پیغمبرم بنا باشه با اون مقابله به مثل بکنه چنگ به صورت اونا بزنه که اصلا هدایت شکل نمیگیره. او باید صبوری به خرج بده حلم به خرج بده بردباری به خرج بده کظم غیظ به خرج بده اگر خوشبختی دیگران را میخواهیم این چیزا برای مدارا لازمه شرح صدر حلم صبر عقل حسن خلق به قول امروزیا اینا زیر ساختهای مداراهست کسی که میخاد سازگار باشه از این جنسها لازم داره به پیغمبر ما سنگ میزدن دعاشون میکرد سنگ میزدن خاک میریختن میفرمود: اینا نمیفهن نمیدونن إنهم لایعلمون این معلومه روح بزرگی داشته.
ألم نشرح لک صدرک ای پیامبر ما به تو حوصله زیاد و روح بزرگ ندادیم؟ جبرئیل امین از سوی پروردگار به پیامبر اسلام نازل شد عرضه داشت خدایت سلام میرساند و میفرماید با بندگانم مدارا کن اگر پیغمبر از همون روز اول میفرمود مسلمان شو اونا هم مثلا میگفتن برو گمشو. کسی مسلمان نمیشه که چقدر حوصله میکرد پیغمبر یه کسی همون روزهای اول ایمان می آورد یه کسی سه ماه بعد یه کسی سه سال بعد. به قول حاج آقای قرائتی آدما مثل میوه ها هستند بعضی توتی اند بعضی اناری اند بعضی گردویی اند بعضی نارگیلی اند توت اول تابستان میرسه اما انار آخرای تابستان گردو در فصل پاییز نارگیل اوه اوه چقدر سخته چیدنش شکافتنش ولی همه ی اینا مفید هستن مربی باید حوصله به خرج بده مدارا، رفق، نرمی.
پیغمبر فرمود: مداراة الناس نصف الایمان. الان ما مومن هستیم دیگه هم مسلمانیم هم مومن حاج آقا بهشتی شما مومنی فکر کنم حالا هر چی از ایمان داری پنجاه درصد ایمان ساختن با مردم سازگاری با مردم با همسایه با فامیل با همسر با فرزند با پدر مادر. میگه آقا پدر من بد اخلاقه تنده فراموشکاره خب باشه شما کوتاه بیا به قول مولوی حالا شعرشو من بلد نیستم ماهم مثل رئیسمون آقای قرأتی شعر کم بلدیم مولوی میگه سکنجبین میخای درست بکنی خب میچشی گاهی وقتا میبینی ترشیش زیاده این دفعه شیرینیشو زیاد میکنی گاهی میلینی شیرینیش زیاده سرکه رو. یعنی خودتون باید این تنظیمات رو مدیریت کنی.
ولی اونی که خدا دوست داره مدارا ست. بسازید با هم تو سفارشهای پیامبر ائمه در روزگار خود ما حضرت امام مقام معظم رهبری وقتی عقد عروس و داماد رو میخوندن بیشترین سفارششون این بوده با هم بسازید. معلومه یه چیزی تو زندگی پیش میاد اولش که ماه عسله خب گردش میرن و چه میدونم رستوران و غذای خوب بعد دیگه زندگی شروع میشه سختی شروع میشه مرد وارد خونه میشه خلقش تنگه چکش برگشته نمیدونم مغازش دزد خورده. خانم مریض شده زندگیه دیگه اینها باید بسازن در کنار هم یا میگه مامانم سرطان گرفته من باید برم پرستاری مادرم. آقا میاد خونه غذا نیست لباساش مثلا شسته نیست شب میخاد بخابه تنها یه روز دو روز یه ماه دو ماه خانم تازه وقتی میاد خسته با خلق تنگ. مادرم چی میشه خب این شوهر باید اینجا تحمل کنه یا برعکس فرقی نمیکنه مادر شوهر مریض میشه پدر شوهر مریض میشه فامیلا حادثه پیش میاد مصیبت پیش میاد چیزی که طبع من نمیپسنده پیش میاد مسافرت میخواستیم بریم همه وسایلش مهیا شد بلیط گرفتیم یه کسی فوت شده باید پس بدیم دیگه. چقدر از این حوادث پیش میاد.
اینجاها انسان شناخته میشه مداراة الناس نصف الایمان و رفق بهم نصف العیش. نصف زندگی نرمی با مردم است به قول امروزیا همزیستی مسالمت آمیز از نیازهای جامعه بشری است. قران کریم حتی به موسی بن عمران میفرماید پیش فرعون میخای بری نرم حرف بزن دیگه از فرعون که ستمکارتر نیست. پیش فرعون میخای بری ای موسی ای هارون قولوا لها قولا لینا نرم با نرمی جواب بده با تنش با خشونت نه جواب عکس میگیری قران می فرماید قولوا للناس حسنا نگفته با مسلمانا با مردم با ارمنی با یهودی با بی دین همسایه ات هست همشهریه حتی رفتی خارج از کشور یه انسانه. قولوا للناس یعنی با همه ی مردم خوش حرف بزن خوب حرف بزن.
امیرالمومنین علیه السلام فرمود: رأس الحکمه مداراة الناس قران میفرماید خدا به هرکی حکمت بده خیر کثیر داده. حاج آقا این حکمت چیه؟ فرموده ریشه حکمت سازگاری با مردمه. امیرالمومنین در حدیث دیگری فرمود: الرفق مفتاح الصواب ثواب با این ثاءیعنی پاداش صواب با صاد یعنی کار درست کلید کار درست. درستکاری مدارا و سازگاریست و شیمة ذوالالباب خلق وخوی خردمندان مدارا سازگاری. ناسازگار باشد میگه حاج آقا من نمیدونم هر کارخونه ای میرم بیرونم میکنن لیسانس هم هستم مهندسم هستم نمیدونم چرا.
میگه آخرالزمان چقدر بد شده نه آخرالزمان که حالا شرایطی داره شما چی این معلومه نمیسازند. هر جا میره با بقیه کارگرا نمیسازه با بالا دست نمیسازه با پایین دست نمیسازه ناسازگاری باعث میشه ناسازگاری نتیجش چیه تنهایی. ناسازگارها معمولا دوستان کمی دارند ازش میپرسی پنج تا از دوستاتو معرفی کن پنج تا والا خب دوتا معرفی کن توش میمونه ناسازگاره.
نتیجش تنهایی انزوا حتی خواهرش باهاش قطع رابطه میکنه برادرش باهاش قطع رابطه میکنه اگه ناسازگار باشه. امیرالمومنین علیه السلام فرمود دارالناس یعنی با مردم مدارا کن تستمتع بإخافهم ازدوستیشون بهره ور شو. چون اگر ما ناسازگار باشیم اون طرفم با شیب ملایم آرام آرام رابطشو با ما قطع میکنه. وألقهم بالبشر با روی گشاده با روی باز با مردم ملاقات کن تمت أزغانهم کینه ها ریشه کن میشود. یعنی خوشرویی مدارا هضم کردن دیگران تحمل اینها باعث میشه اگرم کینه ای باشه دلخوری باشه ازبین میره.
این حدیث شما شنیدید خیلی حدیث عجیبیه پیغمبر فرمود: خوب همسایه داری کردن به این نیست که ما به همسایگان احسان کنیم. البته هست اینا ولی بالاترش به اینه که آزار همسایه رو تحمل کنیم. میگه آقا سید نگو جون مادرت اینو نگو دیگه این یعنی خودت تحمل این همسایه اذیت میکنه ما چقدر بهش تذکر دادیم این زباله ها رو ببر سر کوچه باز میزاره پشت در. خود این تحمله امام علیه السلام چقدر در باب همسایه داری این یعنی همون مدارا یا نه اگر بنا باشه انگ به صورت هم بزنیم مجبور میشیم از این مجتمع بریم از این محله بریم از این شهر بریم. بریم تو بیابونا زندگی کنیم.
قران میفرماید ویدروءن بالحسنة السئیة بدی را با بدی تلافی نکن بدی رو با خوبی تلافی کن. من شاید این خاطره رو گفته باشم سال هزاروسیصدوشصت یعنی چهل سال پیش جنگم بود ما اعزام شدیم به یه روستایی نزدیک کاشان که ماه رمضان اونجا تبلیغ کنیم. خب محل اسکان کاشان محل تبلغ روستای نوش آباد مثلا یه روستای هفت هشت هزار جمعیت داشت صدتا شهید خیلی انقلابی پر شهید روزی سه بار یه موتور سواری میومد ما رو از کاشان میبرد نوش آباد. دوباره برمیگردوند اینم یه دست بیشتر نداشت جانباز بود گاهی دماغش میخارید میرفت دماغشو بخارونه دل ما میرفت. یا امام زمان الانه که افتادیم خیلی خوش گذشت ما نود تا منبر رفتیم الان برای شما بیست و چندتا اگه توفیق باشه با بزرگواری شما.
نودتا منبر رفتیم اونجا خیلی هم پرجمعیت پر شور منبر نودم مردم معترض شدن تاحالا هشتادو چندتا منبر رفتیم قشنگ گوش میدن تعریف میکنن این نودمی رو گفتند حاج آقا ما قبول نداریم این حرفا رو گفتم بخدا اینم حدیثه. حالا حدیث چی بود حدیث این بود با کسی که به تو بدی کرده خوبی کن. گفتن این حرف زوره با کسی که قطع رابطه با تو کرده تو وصل کن با کسی که احتیاج پیدا کردی به پول رفتی قرض بگیری پولم داشت بهت نداد الان برعکس شده او احتیاج پیدا کرده ها یه پدری ازش در بیارم الان وقت تلافیه. نه تلافی نه ویدرؤن بالحسنة السیئة نه بدی رو با خوبی. یه آیه دیگر إدفع باللتی هی احسن به شکل خوبی بدی رو تلافی کن که اگر اینکارو بکنی فإذالذی بینک وبینه عداوة یه جوری میشه بین شما و اون کسی که تا حالا دشمنی بوده کأنه ولی حمید یه صمیمیت جوشان پیدا میشود این نتیجه سازگاریست این نتیجه نرمیست این نتیجه مدارا.
امام صادق علیه السلام فرمود ثلاث من مکارم الاخلاق همین حدیثی است که برای مردم نوش آباد خوندم قبول نکردند. ان شاءالله شما قبول کنید تعفوا أمن ظلمک گذشت کن ما فردا ان شاءالله راجع به گذشت میخواهیم صحبت کنیم. گذشت کن از کسی که به تو ظلم کرده نه آمریکا منظور باشه ها نه همین خانم ظلم کرده به آقا یا آقا ظلم کرده به خانم برادر به برادر همسایه به همسایه انسانه دیگه گذشت کن. و تصل من قطعت با کسی که با تو قطع رابطه کرده تو وصل کن تو پیش قدم شو وتحلم إذا جهل علیک بردباری به خرج بده وقتی نسبت به تو نادانی شده حالا خودشم فهمیده که اشتباه کرده حالااگر شما آغوش باز کنی عیب نداره. خدا رحمت کند قاضی طباطبایی رو استاد علامه طباطبایی نقل شده است یکی از شاگردانش نقل شده رفت خدمت استاد گفت حضرت استاد من یک خانم دارم یه زن دارم خیلی اذیتم میکنه اصلا زندگی رو بر من سیاه کرده قاضی هم بهش فرمود: همین میخاد تو رو بفرسته بهشت این تعجب کرد چه جور این که ما تا وارد خانه میشیم کشمکش گفت همین میخاد بفرستت بهشت با صبوری با حوصله با خوش اخلاقی.
چقدر ما حدیث داریم زنی که همسر بداخلاق داره شوهر بداخلاق داره و اونو تحمل میکنه چه پاداشهایی داره شوهری که زن بداخلاق داره فرقی هم نمیکنه ها دو تا انسان هستند ولی خود همین تحمل بردباری. پیغمبر فرمود: أمرنی ربی اصلا فرمان از آسمان آمده بمداراة الناس بامردم سازگار باشم مدارا کنم کما أمرنی بأدا الفرائض. برای این که اهمیت موضوع رو امام رضا علیه السلام این رو به ما یاد داده قران که میخوانید دقت کنید چه موضوعی کنار چه موضوعیه. بعد خود امام رضا علیه السلام دوتا مثال زدند فرمودند نگاه کن زکات کنار صلاة اینجا نگاه کنید پیغمبر فرمود همانگونه که خداوند مرا فرمان داده به انجام واجبات به مردم بگویم نماز بخوانید روزه بگیرید جهاد بروید حج بگذارید همانطور به من فرموده مدارا.
یعنی مدارا با مردم رو گذاشته کنار نماز یعنی مسأله حاشیه ای جنبی جزیی نیست مهمه خیلی مهمه یک نکته مهم. ممکنه همین الان یه کسی تو ذهنتون گاهی وقتا ما هم موضع میگیریم به گوینده هم نمیگیم میگه آقا سید همش هم نمیشه نرمی گاهی وقتا طرف مقابل وارد خط قرمز های ما میشه ما یه حرف مهمی میخواهیم بزنیم خب اینجا میگن ما باید در بین کمالات گاهی وقت دو چیز به ظاهر ضد هم هستند این ما هستیم با یه هنری به هر دوباید برسیم مثلا این مثال میزنن دشمن به ما حمله کرده خب دشمنه دیگه به کشور ما میهن ما به سرزمین ما حمله کرده خب ما باید بریم تو سینش دیگه اسلحه دست بگیریم. اسلحه دست گرفتیم دشمن اسیر کردیم حالا میگه با اسیر مدارا کن. کدوم اسیر همینی که دو دقیقه پیش میخواست مارو بکشه جوان ما رو بکشه همین میخواست بمب بندازه با همین میگه مدارا کن این خلبانه رو گرفته خلبانه میخاسته چیکار بکنه میخاسته رو خرمشهر ریخته یا میخاسته بریزه. میگه همین خلبانه رو این هنر شماست دیگه.
اینجا امیرالمومنین علیه السلام این حدیث رو فرمود اُخلط یعنی مخلوط کن اُخلط أشد برفق. یعنی اینا رو تنظیم کنید. یه جا شدت عمل و قاطعیت لازمه یه جا نرمی. این تو هستی که باید خدا رو در نظر بگیری وَرفُق ما کان الرفق اُفق اما تا میتوانی مدارا تا تأثیر دارد از مدارا استفاده کن.
بریم سراغ قران, قران در سوره احزاب ایات 28و29 خب ایات قران تقریبا سیصدو چهل مورد آیاتی هستند که اصطلاحا می گویند شأن نزول دارند. شأن نزول یعنی چه یعنی زمان پیغمبر یه قصه ای پیش آمده بعد از آن قصه جبرئیل نازل شده اون آیه ها رو آورده اون قصه تو قران نیست. باید بریم تو تفسیر تو تاریخ بخونیم ولی دانستن اون قصه در فهم ما از اون آیات اثر میزاره. مثلا شما شنیده اید مثال عرض میکنم امام حسن و امام حسین علیهما السلام مریض شدند. پیغمبر به عیادت رفت اینا تو قران نیست بعد به امیرالمومنین فرمود: علی جان برای بچه ها نذر کن اینا تو قران نیست از اینجا به بعدش تو قران هست. یوفون بالنذر اسم اونها هم تو قران نیست علی فاطمه حسن حسین فضه اینا که تو این قصه هستند ما به این میگیم شأن نزول آیات 28و29 سوره احزاب شأن نزول داره یعنی یه قصه که اون قصه تو قران نیست تو تفسیر هست تو تاریخه.
قصه چیه پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه وآله و سلم ازجنگی برگشتند خانمهای پیغمبر چند تا خانم داشته. با اجازه خانمها خانمهای پیغمبر مطلع شدند در این جنگ غنائم زیادی گیر مسلمانها آمده. همدست شدند خانمها که پیغمبر راه ندهند مگر اینکه درخواستشون رو اجابت کنه خب پیغمبرم خسته کوفته از جنگ برگشته رفت خونه خانم مثلا شماره یک. دید این خانم غذا نپخته و مثلا اخمهاشم تو هم هست چی شده خانم حالا با بیان من اینطوری یه نگاه کن به سینه من نه گردنبندی نه دستبندی نه گوشواره ای من طلا میخوام خب نگاه بکنم. ببینم دارایی ام امکانات نه همین امشب خب پیغمبرم اخلاقش این نبود. اگر با خانمی اختلاف داره بره خانه خانم دیگر نمی رفت. یه اتاقکی بود گفتن تو مدینه میرفت اونجا فردا شب نوبت اون خانم دیگه یعنی اینا رو به جون هم نمی انداخت. این خانمها رو که از اون چی میگن آب گل آلود این کار نمیکرد فردا شب میرفت خونه مثلا نفر دوم این هم خیلی درب و داغونه چی شده خانم گفت من پارچه مصری میخوام پارچه مصری خیلی اعلاء و قیمتی امروزی. مثلا فرض کنیم پارچه ژاپنی میخام خب باشه من نگاه بکنم نه همین امشب من این پارچه رو پا تو یه کفش کرده اون شبم پیغمبر نتونست اونجا بمونه. دیگه اون سومی هم یه پشتی هایی یا یک چیزهایی بوده وسایل خونه خیبری خیلی معروف بوده در مدینه اونم گفت من چی خیبری میخام یکیشونم گفت من کنیز میخام دیگه حوصله جارو کردن و دستمال کشیدن و ندارم.
این آیات نازل شد یا أیها النبی قل لأزواجک إن کنتن تردن الحیاة الدنیا و زینتها اینجا دیگه با قاطعیت پول بیت المال برای شما فرش چینی بخرم مثل اینکه یکیشونم یه چیز چینی خاسته یا نمیدونم پارچه مصری بخرم اگر شما دنبال دنیا و زینت و زیور آلات دنیا هستید فتعالین بیایید اُمتعکن مهریه تون رو میدم وَاُسرحکن سراحا جمیلا به یه شکل خوبی از هم جدا بشیم. پیغمبری که فرمود طلاق بدترین حلاله چرا خودش داره پیشنهاد میده خدا داره تو دهانش میزاره که اینو بگو قل گفته اینو بگو و إن کنتن تردن الله و رسوله والدار الاخرة اما اگر خواهان خدا و خواهان رسول و خواهان آخرت هستید إن الله أعد للمحسنات منکن اجرا عظیما. اگر خواهان خدا و پیغمبر و آخرت هستید خداوند برای خوبای شما مهیا کرده پاداش بزرگی حالا اون پاداش بزرگ تو دنیاست یا تو آخرته یا تو هر دو هست اینه قصه.
اینم مال مواردی که گاهی مدارا نمیشه به افراط کشیده بشه که از همه خط قرمزها هم گذر کنه نه اصل بر مدارا همون که مولا امیرالمومنین فرمودند مخلوط کن قاطعیت و شدت را با نرمی. ولی اصل باید نرمی باشه مدارا چه آثاری دارد این رو هم عرض بکنیم یعنی حالا اگر ما سازگار شدیم چه برکاتی چه آثاری. اولینش اینه که ایمانمان حفظ می شود. پیغمبر فرمود لکل شیء قفل. قفل برای حراست از ماله چون اگر صندوقه قفل نداشته باشه دزد میاد میبره دیگه لکل شیئ قفل هرچیزی یه قفلی دارد وقفل الایمان الرفق قفل یعنی حافظ ایمان نگهدارنده ایمان مدارا هست. پیغمبر فرمود من اُعطی حضه من الرفق اُعطی حضه من خیرالدنیا والاخرة هر کی این سازگاری بهش داده شده یعنی خدا بهش داده البته با تلاش خودش بوده دیگه خیر دنیا وآخرت به او داده شده.
امیرالمومنین علیه السلام فرمود الرفق ییسر الصعاب رفق مشکلات را باز میکند سختی ها رو آسان میکند ویسهل الشدید الاسباب موانع زندگی را برطرف میکند مدارا. حدیث می فرماید إن الله رفیق یعنی خداوند اهل مداراست اهل رفقه نرمه یحب الرفیق بندگانی که اهل مدارا هستند را دوست دارد. ویعطی علی الرفق ما لا یعطی علی الانف پاداشی که در مقابل مدارا ورفق میدهد. اصلا به کسی که تنش دارد خشونت دارد نه به او پاداش نمی دهد این حدیثم خیلی قشنگه ما از فردا شب یه دعایی رو میخوانیم صد بار یعنی هر ده تا اسم خدا رو که گفتیم.
این دعا رو میگیم سبحانک یا لا اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من نار یا رب. آقایان خانمها نمیدونم شما هیچ وقت تو آتش سوزی گیر افتادید یا نه من یه بار در عمرم گیر افتادم حالا یه قصه ای داره که نمیرسم برای شما تعریف کنم. تو همین تهران آمده بودیم تو تظاهرات تهران دو سه ماه قبل انقلاب شرکت کنیم. اونوقتا نفت کم بود طبقه دوم یه خانه ای نزدیک میدان شهدا مهمان بودیم. نصف شب چشم باز کردیم دیدیم همه خانه تو آتش هست از راه پله خواستیم بریم دیدیم نمیشه راه پله بسته شده. رفتیم درها رو که به سمت خانه همسایه ها باز میشه اصلا یادم نمیره همین هفت هشت نفری که بودیم بچه بزرگ زن مرد همه داد میزدیم کمک کمک الغوث یعنی این یعنی آتش داره میاد به سمت من کسی با این حس الغوث بخونه اصلا شاید از هوش بره.
الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب حالا آدرس داده به حدیث گوینده حدیث پیغمبر أتدرون من یحرم علی النار. میدونید بدن کی به آتش جهنم حرومه؟ هر نرم خویی که خوش برخورده سهل آسان گیره. گرم با مردم رفتار میکنه چهارتا کلمه است حیین لیین سهل غریب تضمین کرده اگر چنین کسی نرمه خوش برخورده آسان گیره تند خو نیست سختگیر نیست. چه جور این مدارا رو اجرا کنیم با سخن زیبا با تغافل با کتمان ما این مباحثی که میگیم به اندازه سواد کم گوینده و وقت کم شنوندگان است حالا به همین اندازه بماند به عنوان یادگار.
السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابدا مابقیت و بقی اللیل والنهار و لاجعله الله آخرالعهد منی لزیارتکم السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین وعلی اولادالحسین وعلی اصحاب الحسین.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.