تفسیر آیه 80 و 81 سوره انبیاء

تفسیر آیه 80 و 81 سوره انبیاء(داستان حضرت داوود و سلیمان)

سوره مبارکه انبیا رسیده به قصه دو پیامبری که حکومت کردند تفسیر آیه 80 و 81 سوره انبیاء(داستان حضرت داوود و سلیمان) خیلی‌ها میل ندارند که پیامبران یا اولیا را در مسند حکومت ببینند تفکرشان این است که می‌گویند این علما باید معلم اخلاق باشند مسئله بگویند و در سیاست دخالت نکنند. اما قرآن کریم به صراحت ورود پیامبران به حاکمیت را بیان می‌کند.



بسم الله الرحمن الرحیم

بَلَغَ العُلیٰ بِکَمالِهِ کَشَفَ الدُّجیٰ بِجَمالِهِ حَسُنَت جَمیعُ خِصالِهِ صَلُّوا عَلَیهِ وَ آلِهِ.
همچنان عطر میلاد مسعود خوشبوترین گل عالم، آخرین و بزرگترین فرستاده خدا پیامبر عزیز اسلام و همچنین ولادت با سعادت امام صادق علیه السلام در فضای جامعه ما منتشر است. از خداوند می‌خواهیم همه ما را از رهروان و شیفتگان و شیعیان و شفاعت شدگان حضرت پیامبر قرار بفرماید و جهان را برای تشریف فرمایی منجی جهان، حضرت موعود علیه السلام مهیا و همه ما را از منتظران قدومش تقدیر بفرماید. تقاضا می‌کنم به روان پاک پیامبر عزیز اسلام و امام صادق علیه السلام صلواتی تقدیم بفرمایید.
سوره مبارکه انبیا رسیده به قصه دو پیامبری که حکومت کردند خیلی‌ها میل ندارند که پیامبران یا اولیا را در مسند حکومت ببینند تفکرشان این است که می‌گویند این علما باید معلم اخلاق باشند مسئله بگویند و در سیاست دخالت نکنند اما قرآن کریم به صراحت ورود پیامبران به حاکمیت را بیان می‌کند آیات امشب را بشنویم سوره مبارکه انبیاء وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ شَاكِرُونَ ما به داوود صنعت تهیه سلاح را یاد دادیم.(تفسیر آیه 80 و 81 سوره انبیاء)
خود خدا همان خدایی که علم را یاد می‌دهد. در اولین سوره بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ  همان خدا اسلحه سازی را یاد می دهد. صاحب تفسیر مجمع البیان گفته لبوس به هر نوع سلاحی یا سلاحی که برای حفاظت از ما هست مثل زره یا سلاحی که برای تهاجم به دشمن است مثل شمشیر شامل می‌شود. ما این‌ها را هم زره‌سازی را و هم شمشیرسازی را به پیامبرمان یاد دادیم ما که خدا هستیم. حالا بعضی‌ها زورشان می‌آید بگویند پیامبر اسلام در جنگ بوده یک جوری سندی جور می‌کنند که بگویند پیامبر دستش به خون هیچ کسی آلوده نشده خیلی در حاشیه بوده. نه، خود خدا آنها را تعلیم داده است که سلاح بسازند برای چه؟ تا در جنگ‌ها این سلاح از جان شما حفاظت کند به قول امروزی‌ها یک حالت بازدارندگی یک حالت پیشگیری از دشمن. دشمن جرات نکند به سمت شما حرکت کند وقتی دشمن بداند شما مجهز به فلان هواپیما یا زیردریایی کشتی یا پهپاد یا موشک هستید در تصمیم گیریش تجدید نظر می‌کند. سلاح برای این است که صالحان سالم بمانند مورد تعرض قرار نگیرند.
لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ تا این سلاح و این زره در جنگ‌ها شما را حفظ کند و هل انتم شاکرون آیا شما شکرگزار هستید؟ مفسران می‌گویند شاکران هم ممکن است به خدا برگردد یعنی همان خدایی که ساخت سلاح را به پیامبرش داوود آموخت از او تشکر کنید بعضی از مفسران گفته‌اند تشکر از صنعتگران این‌هایی که سلاح می‌سازند موشک می‌سازند و هواپیما می‌سازند.
الان مثلاً در تهران کجا جمع هستند اسلحه سازان؟ مثلاً در در یک منطقه‌ای ما اصلاً یادشان هم نیستیم حالا این مفسرین، مفسرین جدید که نیستند مفسرین قدیم هستند و باید از این صنعتگرانی که در این حوزه جان خودشان را در خطر می‌اندازند این صنعت هم صنعت خطرناکی است مواد منفجره دارد مواد شیمیایی دارد حالا خداوند در چند سوره هم به این موضوع پرداخته که می‌فرماید ما آهن را برای داوود نرم کردیم وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ قبل از حضرت داوود علیه السلام از آهن استفاده می‌کردند. ولی از صفحات آهنی که مقابل خودشان می‌گرفتند که تیرهای دشمن تاثیر نکند. بعد دیدند این خیلی سنگین است این صفحات آهنین خیلی سنگین است و حملش سخت است. خداوند به حضرت داوود یاد داد که این صفحات آهنین را به مفتول‌های کم عرض تبدیل کند و بعد آنها را به صورت لباس ببافد اندازه تن و قامت یک رزمنده شود.و آنها را بپوشند.
این‌ها را خدا به او آموخت حالا چه جوری آن آهن را نرم کند یکی اینکه بگوییم با معجزه یکی اینکه بگوییم نه با ذوب آن فلز. چون همه صنایعی که بشر دارد ریشه‌اش به انبیا برمی‌گردد چه غذایی چه دارویی و چه کشاورزی چه صنایع دیگر. تاریخش را وقتی نگاه می‌کنیم می‌رسیم به انبیا. انبیا هم از سرچشمه وحی آنها را فرا گرفته‌اند ما به داوود یاد دادیم این آهن‌ها را به صورت کلاف‌هایی از نخ درآورد و بعد ببافت و به صورت لباس در بیاورد و سربازان و رزمندگان خداپرست آن را بپوشند. فعل انتم شاکرون آیا شکرگزار خدا هستید یک معنای دیگرش آیا شکرگزار صنعتگرانی که در صنایع دفاعی خدمت می‌کنند هستید؟
سلاح هر روز متناسب با همان زمان است. یک زمانی سلاح شمشیر بوده است. شاید شما نشنیده باشید ولی پیامبر عزیز ما وقتی در جنگ‌ها مشورت می‌کرد یکیش درباره کاربرد نوع سلاح بود. سلمان فارسی که افتخار ما ایرانی‌ها است دو ابتکار در تاریخ جنگ‌های پیامبر به جا گذاشته است. یکی در جنگ خندق که پیشنهاد خندق را داد. یعنی یک کانال ۵ کیلومتری و دیگری در جنگ طائف. جنگ طائف بعد از فتح مکه است یعنی این‌ها از رو نرفتند ابوسفیان تسلیم شده بود این‌ها سماجت می‌کردند. گفتن تا دو نفر را نکشیم دست برنمی‌داریم گفتن چه کسانی هستند آن دو نفر محمد و علی. طائفی‌ها هم خیلی پولدار و سرمایه‌دار بودند و قلعه‌هایی مرتفع داشتند و مسلمانان هم به جنگ آنها رفتند. دیدند نمی‌توانند نفوذ کنند پیامبر عزیز ما مثل جنگ احزاب مشورت کردند سلمان فارسی جلو آمد و یک ابزاری را گفت یا رسول الله ما در ایران چنین وضعیتی که پیش می‌آید یعنی جنگ کوهستانی یا دشمن در مناطق مرتفع وقتی هست ما منجنیق استفاده می‌کنیم. پیامبر فرمود نقشه‌اش را بلدی بسازی سلمان گفت بله. به اصحاب فرمودند در یک فرصت بسیار کوتاهی هرچه سلمان می‌خواهد به او بدهید سلمان هم آهن می‌خواست آهن و وسایلی که آهن را ذوب کنند و جوش بدهند آنها را فراهم کردند.
منجنیق را ساختند اصلاً پیروزی طائف با این وسیله جنگی بوده است خب یه وقتی منجنیق بوده الان چه؟ الان ما باید حساب کنیم دشمن چگونه بر ما غلبه می‌کند ما ابزاری بسازیم فوق او این آیات یعنی خداوند به پیامبرش تعلیم داده ساخت ابزار جنگی را. چرا تا خداپرستان، مظلوم واقع نشوند. نمی‌شود خداپرستان فقط دعا کنند یا نفرین کنند. نه، خداپرستان هم باید مجهز و مسلح باشند به ابزارهای روز چه در دریا و چه در خشکی به اندازه ای باشد که به قول امروزی‌ها یا دیپلماسی ما بازدارنده یعنی دشمن می‌داند که بالاخره ما یک کشتی داریم که می‌تواند دور کره زمین را بچرخد و محاسبه کند چه حوادثی ممکن است پیش بیاید در اقیانوس‌ها.
این‌ها رو وقتی دشمن می‌فهمد خب ملاحظه می‌کند. خداپرستان به اندازه‌ای که بتوانند از خودشان حراست و حفاظت کنند سالم بمانند تا پیام خدا را به خلایق برسانند احتیاج دارند. آقا ما موشک می‌خواهیم چه کنیم خب اگر موشک نداشته باشیم او می‌آید سوار ما می‌شود اصلاً با وقاحت در رسانه می‌گوید عربستان گاو شیرده است حیا نمی‌کند این برای وقتی است که عربستان نمی‌تواند مقابل او بایستد. اگر یک سلاحی داشت که می‌توانست با او مقابله کند او هم حیا می‌کرد. این‌ها الطاف الهی است به حضرت داوود حالا جالب است الطاف خدا را وقتی در این آیات می‌بینیم مثلاً در آیه قبل خواندیم که خداوند کوه‌ها و پرندگان را همنوا کرد با داوود. آیه قبل درباره یک موضوع معنوی است که داوود مناجات می‌کرد و کوه‌ها و پرندگان هم با او همنوا می‌شدند. این آیه راجع به ساخت سلاح است. پس ببینید به موازات هم و در کنار هم یک کسی سلاح می‌سازد نماز شب هم می‌خواند. این معنویت و مادیات سیاست و دیانت هم می‌تواند همراه باشد.
نمی‌توانیم بگوییم بله ما اگر رفتیم در این راه‌ها نماز و روزه‌مان چه می‌شود ما می‌خواستیم با خدا عشق بازی کنیم. عشق بازی با خدا اینجا هم هست همه این‌ها اطاعت فرمان خداست در سوره مبارکه سبا آیات ۱۰ و ۱۱ می‌خوانیم وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَقَدِّرْ فِي السَّرْدِ ۖ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ما آهن را برای داوود نرم کردیم و به او گفتیم زره‌های متناسب بساز فراخ باشد. چون زره اگر تنگ باشد آن جنگنده نمی‌تواند و حلقه‌ها را هم به اندازه خدا دارد زره سازی را به پیامبرش یاد می‌دهد. باور نمی‌کنند این‌ها آیات قرآن است زره را حلقه‌هایش نه آنقدر سنگین باشد کوچک باشد که سنگین بشود بر بدن جنگجو نه آنقدر گشاد باشد که نیزه یا تیر از آن عبور کند. ای داوود حلقه‌ها را متناسب قرار بده.
اینجا خیلی جالب است وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ اسلحه سازی برای کشتن مظلومان نه اسلحه سازی برای فتنه و فجور نه اسلحه سازی برای استعمار و استثمار. نه، اسلحه بساز زره بساز شمشیر بساز و عمل صالح انجام بده با این قدرت این معلوم است که باید قدرت در دست صالحان باشد. من که خدا هستم مواظب عملکرده شما هستم خطا نکنید و از این زور و قدرت سوء استفاده نکنید. بخواهید به کشوری تجاوز کنید یا مردمی را ظلم کنید ابدا.
از این آیات این پیام‌ها را دریافت می‌کنیم پیام اول اختراعات بشر الهامات الهی است که بشر مخصوصاً در آن هزاره‌های اول به اختراعاتی رسید اینا همه الهامات الهیست. دوم حضرت داوود مبتکر صنعت اسلحه سازی و زره سازی بود. کتاب‌هایی درباره فرهنگ کار نوشته شده امامان ما هم فرمودند انبیا در یک رشته‌ای از فنون و صنایع ورود داشته‌اند. یک پیغمبر خیاطی می‌کرد یکی کشاورزی می‌کرده دیگری در صنعت دفاعی حضور داشته. انبیا اهل کار و فن و حرفه بودند. از این آیه می‌آموزیم صنعت باید در خدمت مردم باشد نه سلطه ستمگران.
این آیه به ما می‌فهماند تدارک مقدمات سلاح دفاعی ضروری است. ما باید مطالعه کنیم امیرالمومنین علیه السلام در آن چهار سالی که به حکومت رسید گروه‌هایی را از کشورهای اسلامی می‌فرستد به کشورهای دوردست برای آموزش سلاح‌های جدیدی که در آن روزگار بوده. پیامبر عزیز ما صلی الله علیه و آله و سلم در قرارد مباهله همه شما شنیده‌اید مسیحیان گفتند ما نمی‌خواهیم مسلمان شویم ولی می‌خواهیم در این کشور با مسالمت زندگی کنیم. قراردادی نوشتند که چند بند داشت یک بندش هم این بود که پیامبر فرمود ما مورد حمله دشمن قرار می‌گیریم اسلحه هم کم داریم شما باید اگر جنگی پیش آمد این تعداد اسلحه به عنوان امانت در دوره جنگ به ما بدهید.
این‌ها تاریخ اسلام است هدف از ساخت سلاح در اسلام حفاظت از خداپرستان است. میوه ساخت سلاح در اسلام امنیت است و آن امنیت است که یک نعمتی است نعمتان‏ مجهولتان‏ الصّحّة والأمان. چطور امنیت به وجود می‌آید؟ وقتی یک کشوری مجهز و مسلح باشد در دریا در هوا در خشکی دشمن می‌داند که از اینجا نمی‌تواند ورود کند اون امنیت جای شکر دارد. مردم باید هم از خدا که معلم اصلی است و هم از صنعتگران تشکر کنند. حالا ما هم کم شده از صنعتگرانمون تشکر کنیم صنایع دفاعی هم چون با مسائل امنیتی همراه است نمی‌شود آنها را بیاوریم و نشان دهیم گاهی ما بعضیاشونو می‌شناسیم مثلاً یه اسم مستعار دارن مثلاً یه آدم بخواد تو خونشون بره مشکلاتی داره. حالا بدون اسم و دعایشان می‌کنیم در دل شب که انشالله شما پا میشید نماز شب می‌خوانید خدایا به صنعتگران صنایع دفاعی عزت صحت و سعادت مرحمت بفرما. تشکر یعنی چه؟ یکی از معانی تشکر هم این است که آن نعمت را به جا استفاده کنیم درست استفاده کنیم.
برویم سراغ آیه بعد وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ عَاصِفَةً تَجْرِي بِأَمْرِهِ إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا ۚ وَكُنَّا بِكُلِّ شَيْءٍ عَالِمِينَ به سلیمان چه قدرتی دادیم به قول امروزی‌ها استفاده از انرژی باد امروزی‌ها می‌گویند انرژی پاک و تجدید پذیر. که الان دنیا دارد سرمایه‌گذاری می‌کند در انرژی نور و موج و باد. خب این‌ها اگر دانشمندان رشته هایی که در دانشگاه هستند بیایند یک مقداری با قرآن رفیق شوند سرچشمه‌های این‌ها در قرآن است. ما این باد تند را در اختیار سلیمان قرار دادیم که با این باد چه کند؟ به امر خدا با این باد در زمین سفر کند حالا مفسرانی مثل آیت الله مکارم شیرازی می‌فرماید جزئیات این‌ها مشخص نیست چطور حضرت سلیمان با باد سفر می‌کرد؟ مردم می‌گویند سوار قالیچه‌ای می‌شد ما این‌ها را در حدیثم ندیده‌ایم.
آن وقت در دو جای قرآن یک جا فرموده بادهای نرم را در اختیار سلیمان قرار دادیم اینجا می‌فرماید بادهای تند را یعنی طوفان را. با چه وسیله‌ای با چه ساز و کاری؟ یعنی غیر از سلیمان یارانش هم بودند این‌ها سوار می‌شدند مثلاً از این کشور می‌رفتند به یک کشور دیگر مثلاً یک مسافت طولانی که باید در یک سال طی می‌کردند در یک روز طی می‌کردند. خداوند می‌فرماید ما این امکان را قرار دادیم ما خدایی هستیم که کوه را همنوا با داوود کردیم پرنده را هم نوای داوود قرار دادیم آهن را برای داوود نرم کردیم همان خدا هستیم حالا برای سلیمان این باد را شاید در آینده‌ها باید دید چطور از این انرژی باد استفاده می‌کنند و سوارش می‌شوند.
آیا در وسیله‌ای می‌نشینند و با باد جابجا می‌شوند نمی‌دانیم این جزئیاتش مشخص نیست. ولی همین اندازه استخدام باد، شما می‌دانید که احادیث زیادی داریم از پهناورترین کشورها کشوری بوده که حضرت سلیمان حاکم آنها بوده است خب حضرت سلیمان هم که باید به استان‌ها سرکشی کند به شهرها سرکشی کنند نمی‌تواند در پایتخت بنشیند به گزارش‌ها رسیدگی کند گزارش‌ها را گاهی ممکن است بزرگنمایی کنند یا خوشگل کنند بدن دست رئیس جمهور نه حضرت سلیمان باید سرکشی کند بخواهد با وسایل قدیم هم جابجا بشود که سالی به سه چهار استان بیشتر نمی‌رسد.
حالا در آینده‌ها هم بشر خواهد توانست از این ابزار و امکاناتی که در این قصه‌ها حالت اعجاز دارد ولی با این تعلیمات بشر خواهد توانست یا نه این جا آیه می‌فرماید ما باد را در اختیار سلیمان قرار دادیم باد تند را تا سفر کند به سرزمینی که بارکنا سرزمین مبارک یعنی پایتخت سلیمان یعنی شامات. چون ممکن است کسی سوال کند چطور با باد می‌شود ما به همه قاعده‌ها و فرمول‌ها آگاهی داریم اصلاً باد چه توانایی و ظرفیتی دارد؟ الان یه پرنده‌هایی هستند که بدون موتور پرواز می‌کنند مثل کایت که باید باد بوزد البته ما بلد نیستیم خوب یه کسی که مثل من تفسیر می‌گوید باید این‌ها را برود و بخواند ببیند با باد چه کارهایی می‌توان کرد بدون استفاده از گازوئیل و بنزین. مثلاً از نظر علم فیزیک چه قواعدی را رعایت می‌کنند تا خطری پیش نیاید اصلاً خدا برای چه این آیه‌ها را در قرآن آورده چه درسی باید از این آیه‌ها بگیریم. آیا فقط باید بخوانیم و ترجمه‌اش هم کافی است یا اینکه نه یک جهت دهی را دارد.
به ما می‌آموزد ایرانی‌ها مسلمانان بروید از انرژی باد استفاده کنید از انرژی نور و موج استفاده کنید قبل از اینکه دنیا به آن دست پیدا کند. امروز من رفته بودم در یک مدرسه‌ای، صحبت آن دانشمندی شد که وقتی سیب افتاد یک دانش آموز گفت که قبل از نیوتن یک مسلمان این را کشف کرده بود اما اروپایی‌ها فقط اسم نیوتن را می‌آورند. خدا حفظ کند دکتر رحیم پورازغدی را میگوید چندین ۱۰ ۱۵ تا از این اختراعات مهم را که نسبت می‌دهند به اروپایی‌ها می‌گوید این‌ها را ۷۰ سال ۲۰۰ سال قبل از این‌ها دانشمندان مسلمان به آن رسیدند منتها چون رسانه دست آنهاست و خبرگزاری‌ها دست آنهاست همه را به نام خودشان ثبت می‌کنند.
این آیه‌ها باید در دانشگاه‌ها مطرح شود مثلاً استاد فیزیک دانشگاه شریف البته آنجا یک استاد قرآن شناس هم هست هم فیزیکدان است و هم قرآن شناس اما این‌ها کمند. سوره ص آیه ۳۶ فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَيْثُ أَصَابَ ما باد را مسخر سلیمان قرار دادیم. اینجا راجع به باد نرم است سوره انبیا که ما می‌خوانیم بادهای تند است در سوره ص بادهای نرم. پس حضرت سلیمان نه تنها از بادهای تند چون ممکن است بگوییم این بادی که در تهران می‌آید ممکن نیست آدم سوار آن شود. اما حضرت سلیمان از هر دو استفاده می‌کرد در اینجا خواندیم حضرت سلیمان را به شامات می‌رساندیم. در سوره ص حَيْثُ أَصَابَ هر جای دنیا که می‌خواست. پس حضرت سلیمان با ظرفیت باد که خدا مسخر او کرده بود در دنیا هرجا که می‌خواست برود جابجا می‌شد.

حالا سوالاتی که هست اینکه بادها چگونه در اختیار سلیمان قرار می‌گرفتند با چه سرعتی نمی‌دانیم با چه وسیله‌ای نمی‌دانیم چه عاملی باعث می‌شد آنها سقوط نکنند این‌ها و ده‌ها سوال دیگر را دانشگاهیان باید پیگیری کنند. زمان هم گذشته این آیه را بخوانیم جلسه بعد می‌رویم سراغ حضرت ایوب علیه السلام.

وَمِنَ الشَّيَاطِينِ مَنْ يَغُوصُونَ لَهُ وَيَعْمَلُونَ عَمَلًا دُونَ ذَٰلِكَ ۖ وَكُنَّا لَهُمْ حَافِظِينَ از جمله نیروها که در خدمت حضرت سلیمان بودند جنیان بودند شیاطین در اینجا یعنی جنیان از کجا می‌گوییم این را از چند جای دیگر قرآن چون در جای دیگر می‌فرماید این کسانی که به حضرت سلیمان کمک می‌کردند از جن بودند. یک جای دیگر می‌فرماید شیطان از جن بوده جن موجودی است واقعی عقل و شعور دارد و قدرت انتخاب مسلمان و کافر هم دارد با ما آدم‌ها هم ارتباط دارند ولی گوینده‌هایی مثل من کم برای مردم از جن حرف می‌زنند. یک سوره‌ای در قرآن به نام جن داریم و هیچ مفسری تا حالا تفسیرش را نگفته. شاید فکر می‌کنند مردم می‌ترسند حالا اگر پیش بیاید من تفسیرش را خواهم گفت.

این‌ها هم در خدمت حضرت سلیمان بودند چه می‌کردند برایش؟ اینها می‌رفتند زینت‌ها و زیورهای دریایی را غواصی می‌کردند و برای سلیمان می‌آوردند و غیر از غواصی کارهای دیگری هم برای حضرت سلیمان می‌کردند اون کارهای دیگر چه بوده جای دیگر قرآن توضیح می‌دهد سوره سبا آیه ۱۳ يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِنْ مَحَارِيبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَاسِيَاتٍ ۚ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا ۚ وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ به فرمان پروردگار گروهی از جن برای حضرت سلیمان کارهایی انجام می‌دادند چی بود آن کارها؟ هرچه حضرت سلیمان می‌خواست جنیان برایش انجام می‌دادند. از معبدها و تالارهای اجتماعات، چون در کشورهای بزرگ برای عبادت یا غیر عبادت مردم در یک سالنی جمع می‌شدند این را جنیان پرسرعت می‌ساختند. مجسمه هم می‌ساختند بعضی از علما گفتند مجسمه سازی در زمان حضرت سلیمان مانعی نداشته. یا گفتند مجسمه موجودی که جان داشته باشد حرام است زن مرد دختر پسر یا مثل حیوان. کاری که جنیان برای حضرت سلیمان انجام می‌دادند مناظر طبیعی بوده مثل درخت گل و کوه این را امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند این را هم می‌ساختند برای اینکه شوکت و عظمت خداپرستان و مسلمانان به کسانی که از اقصا نقاط جهان می‌آمدند و می‌دیدند.

وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَاسِيَاتٍ این‌ها ظرف‌های غذای بزرگ اندازه حوض آب. ظرف غذا خب قابلمه از آن بزرگتر می‌شود دیگ بزرگتر می‌شود پاتیل. مثلاً اینم دو جور است یک جور قابل انتقال و جور دیگر. اما هر دو نوعش در این آیه آمده یعنی ظرف‌های غذای بزرگ ثابت. ای بچه‌های داوود این همه خدا به شما قدرت و عزت داده شکر خدا را به جای آورید. آدمیزاد جوریست که وقتی به قدرت رسید کم شکر می‌کند.

خوب برگردیم به آیات سوره انبیا ما هم مواظب آنها بودیم مواظب بودیم یعنی چه؟ یعنی مواظب بودیم به سلیمان آسیبی نرسد از آن جنیان کافر چون جن هم مومن دارد و هم کافر در یک سوره دیگر سوره ص میخوانیم آیه ۳۷ وَالشَّيَاطِينَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍ جنیان برای حضرت سلیمان بنایی می‌کردند و غواصی می‌کردند. بعضی از جنیان هم که سرکش و نافرمان بودند حضرت سلیمان آنها را به زنجیر می‌بسته یعنی یه قدرتی داشته هم زبان مورچه‌ها و پرندگان را می‌دانسته و هم آدمیان را جنیان را به صف کرده حالا جالب است اینکه خداوند قصه حضرت سلیمان با آن حشمت را گذاشته کنار قصه ایوب با آن همه مصیبت. آن وقت خدا به هر دو هم گفته عجب بندگان خوبی این‌ها تربیت شدگان خداوند هستند خدایا ما را به خودمان وا مگذار.(تفسیر آیه 80 و 81 سوره انبیاء)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *