حسابرسی اعمال در قیامت

حسابرسی اعمال در قیامت از دیدگاه قرآن

کارهایی که ما در دنیا میکنیم همه نوشته میشود یک کتاب میشود روز قیامت آن کتاب باز میشود. دوتا فرشته خدا دارد و برای هر کسی از این فرشته ها می افریند جهت حسابرسی اعمال. یکی رقیب بر شانه راست، عتید بر شانه چپ ما. رقیب کارهای خوب را مینویسد عتید کارهای بد را مینویسد ریز و درشت تا ما بمیریم. حالا ماهم بستگی دارد چند سال عمر کرده باشیم چقدر در خوبی ها و بدیها فعال باشیم. این فرشته ها مینویسند قران میفرماید اِنَّ رُسُلَنَا یَکتُبون ما تَمکُرون نقشه هایی که میکشید فرشته های ما مینویسند.


دانلود فایل صوتی (حسابرسی اعمال در قیامت)


بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیم

اِلَهی اَنطِقنِی بِالهُدیَ وَ اَلهمنی التَّقوی روزهای اخر ماه مبارک رمضان ازخداوند میخواهیم طاعات و عبادات و خدمات روزه داری تلاوت قران اطعام دستگیری از ضعفا از همه شما و همه بندگانش قبول بفرماید وهمه ما را مشمول جوایز عید سعیدفطر قرار بفرماید تقاضا میکنم به روان تابناک پیامبرعظیم الشان اسلام و اهل بیت پاکش صلواتی تقدیم بفرمایید. به روان پاک شهیدان عالمانی که ما را هدایت کردند همه مومنین مومنات به ویژه نمازگزارانی که در این ایام در این مساجد نمازخواندند قران تلاوت کردند احیا گرفتند سخنی گفتند یا شنیدند همه کسانی که بر ما حقی دارند صلواتی هدیه بفرمایید.

قران میفرماید مردم گمان میکنند قیامت دور است اما نزدیک است این یک تلنگر است دیروز درباره فروپاشی جهان زمین و اسمان و ماه و خورشید و ستاره و کوه امروز میخواهیم ببینیم وضع ادمها چه خواهدشد نظاماتی که در این دنیا هست همه به هم خواهد خورد. ما وقتی در دنیا به مشکل برمیخوریم چه میکنیم زنگ میزند به بابایش بابا ماشینم توی جوب افتاده یا زنگ میزند به پسرش یا تماس میگیرد با برادرش خواهرش یا مثلا فرزندش زندان افتاده یا خودش زندان افتاده یا خودش زندان افتاده دنبال پارتی میگردد زنگ میزند به رفقا یکی کارخانه دارد سند کارخانه را بیاور یا نه اصلا خودش ملک دارد کارخانه دارد. اصلا هیچ طوری نمیشود ایرادی ندارد هزینه میدهد. انجا چه خبر است؟

اینجا این چیزهایی که اسم بردیم پدر و مادر و فرزند و فامیل و سند و کارخانه و پول و حزب اینها به کار می اید انجا ببینیم چه خبر است؟ قران میفرماید وَ تَقَطَّعَت بِهِمُ الاسباب این وسایل همه قیچی میشود لا یُوخَذُ مِنهَا عَدل یعنی رشوه پذیرفته نمیشود فکر کنید با یک رشوه چک بکشید مثلا هفت میلیارد یا هفتاد میلیارد مشکل حل نمیشود با رشوه انجا مشکل حل نمیشود.

لَا یُقبَلُ مِنهَا شَفاعَة پارتی هم فایده ندارد شفاعتی هست که قبول است. شاید برسیم همین روزها راجع به ان صحبت کنیم ولی خیلی از جاها قران این کلمه را از ذهنت بیرون ببر پارتی قبول نیست. لا یَنفَعُ الَّذیِنَ ظَلَموا مَعذِرَتَهُم اینجا یک نفر را که زندان میکنند میگوید خب اشتباه کردم حاضری بنویسی میگوید بله مینویسد سیدجوادبهشتی من عذرخواهی میکنم. یک نامه ای مینویسد و امضا میکند آنجا معذرت خواهی فایده ندارد. اشتباه کردم عذرخواهی میکنم پشیمانم اینجا ممکن است به درد بخورد انجا به درد نمیخورد.

لا یَنفَع یعنی نفعی ندارد برای کسانی که ظلم کردند مَعذِرَتَهُم معذرت خواهی شان. یَومَ لَا یُغنِی مَولَیً عَن مَولَیً شَیئاً کلمه مَولَی هم به معنای رئیس است هم به معنای مرئوس هم به معنای ارباب است هم به معنای رعیت. در زبان عربی این کلمه را به کار میبرند. حالا اینجا فرموده مولا برای مولا نمیتواند کاری کند. حالا شما چه جور معنا میکنید یک معنایش این میشود رئیس برای مرئوس مثلا رئیس کارخانه است هفتصدتا کارگر دارد و کارگرش تصادف کرده یا دزدی کرده یا یک خلافی کرده او را گرفته اند. رئیس زنگ میزند یا سند میگذارد این کارگر را ازاد میکند یا برعکس. ممکن است ان کارگر یک ابرویی داشته باشد بتواند رئیس خودش در دنیا چنین میشود در اخرت نمیشود نه رئیس برای مرئوس نه مرئوس برای رئیس هیچکدام نمیتوانند کاری کنند.

یَومَ لَا یُغنِی عَنهُم کَیدُهُم شَیئاً در این جا میتوان برای فرار نقشه کشید. چقدر امریکایی ها فیلم ساختند اروپاییها ساختند هندی ها ساختند که زندانی ها برای فرار مثلا تونل میکنند از زیر زندان مثلا از یک جایی انطرفتر نقشه میکشند الان در زندانها در ایران هم هست میرود و ان زندانبان را میخرد یک پولی یا یک وعده ای به او میدهند یا یک زندانی که بناست ازادشود به او میگوید بیرون برو و به فلانی این پیغام را بده انجا نقشه به درد نمیخورد. یعنی من الان یکی یکی نخهایی که در دنیا ممکن بود به کار برده باشم حالا یکی یکی قیچی میکنم با زبان قران.

خب یکی از کارهایی که اینجا میکنند سند میگذارند. مثلا قاضی میگوید این خلافی که الان متهم درگیرش است این دیگر هزار هزار میلیارد باید بیایند و سند بگذارند او هم سند میگذارد یک ملکی را می اورد نمیدانم چندهزار هکتار میگوید بیا هزار هزار هکتار است انجا نمیتواند. فَلیَوم لا یُؤخَذُ مِنهُم فِدیَة یعنی گروی نمیگیرند این سند را اقا بگیر تا ببینیم پرونده نه قبول نمیکند. لَو اَنَّ لَهُم مَا فِی الاَرض جَمیعاً این دارایی کره زمین چقدر می ارزد؟ کره زمین نمیدانم تا به حال قیمت گذاری نکرده ایم یعنی همه طلاها اهن ها همه مسها همه الومینیم ها همه معدنها هرچه که در کره زمین است چقدر می ارزد؟ یک، یک چند تا صفر دارد اگر کسی در قیامت همه این دارایی را داشته باشد و دو برابرش کاری نمیتواند از پیش ببرد. یعنی اصلا صحبت میلیارد نیست. وَ مِثلَهُ مَعَهُ همه کره زمین مال او باشد و یک چنین مبلغی دوباره لِیَفتَدَو بِهِ مِن عَذابِهِ یَومَ القیامَة تا میخواهد خودش را ازاد کند از زندان قیامت مَا تُقُبِّلَ مِنهُم نه قبول نمیکند.

بچه ها چی یک بچه دارم در کالیفرنیا یک بچه دارم در فرانسه یک بچه دارم در دبی اینها ارتباطات دارند با کجا وکجا یَومَ لَا یَنفَعُ مَالُُ وَ لَا بَنون پول انجا به کار نمی اید فرزندان هم به کار نمی اید چه چیزی به کار می اید اِلَّا مَن اَتَی الله بِقَلبِِ سَلیِم یک قلب درست و حسابی اگر کسی داشته باشدبه درد میخورد قیامت روزی است که نه پدر برای پسر و نه پسر برای پدر کاری نمیتوانند بکنند. فامیلها چطور یک دایی دارم کارخانه لوازم خانگی دارد یخچال درست میکند ماشین لباسشویی اینها رقابت میکنند با ان کره ای این دایی من عجب دایی است کسی میخواهد وقت بگیرد از وقت گرفتن از رئیس جمهور هم سخت تر است.

میفرماید لَن تَنفَعُکُم اَرحامِکُم فامیلها نمیتوانند برای شما کاری کنند. فامیلها پدر و مادر بچه ها پولها سندها رفیقها نمیتوانند کاری کنند. نه اینکه نمیتوانند کاری کنند یَومَ یَفِرُّالمَرء مِن اَخیهِ برادرش را میبیند فرار میکند وَ اُمِّهِ وَ اَبیِهِ مادرش را که خیلی دوست داشته فرار میکند پدرش را میبیند فرار میکند وَ صاحِبَتِهِ همسرش را میبیند فرار میکند وَ بَنِی بچه های خودش را میبیند وحشت تمام وجود انسان را گرفته. این ارتباطات اینجایی به کارنمی اید این حرف اول امروز.

حرف دوم کارهایی که ما در دنیا میکنیم همه نوشته میشود یک کتاب میشود روز قیامت ان کتاب باز میشود حرف دوم امروز این بود. دوتا فرشته خدا دارد برای هرکسی از این فرشته ها می افریند. یکی رقیب برشانه راست عتید برشانه چپ ما. رقیب کارهای خوب را مینویسد عتید کارهای بد را مینویسد ریز و درشت تا ما بمیریم وقتی مردیم شب اول قبر اینها میشود دوتا کتاب هزار صفحه هشت هزار صفحه. گاهی قوه قضائیه تلویزیون نشان میدهد یک متهم را میگوید صدجلد دیده اید با یک وانت ان پرونده ها را میبرند حالا ماهم بستگی دارد چند سال عمر کرده باشیم چقدر در خوبی ها و بدیها فعال باشیم انها را انجا می اورند. این فرشته ها مینویسند قران میفرماید اِنَّ رُسُلَنَا یَکتتُبون ما تَمکُرون نقشه هایی که میکشید فرشته های ما مینویسند.

کَلّاسَنَکتُبُ ما یَقُول این ایه را خود خدا میفرماید ما مینویسیم حرفهایی که میزنید ما مینویسیم مثلا الان بنده شصت و چند ساله هستم چقدر حرف زدم اصلا شغلم گویندگی است همه را ثبت کردند. گاهی وقتها در مسجد مثلا این اقا باقر رفتم دنبال چی یادم رفت ضبط کنم ضبط نمیشود اما خدا فرشتگانی را میفرستد همه حرفهای ما را ضبط میکند. اِنّا لَهُ کاتِبون خدا فرموده ما مینویسیم نَکتُبُ ما قَدَّموا وَ اثَارَهُم کارهایی که ادمها کردند و اثاری که داشتند همه را باجزئیات مینویسیم.

وَ کُلُّ شَیءِِ فَعَلوهُ فِی الزبُر ،زبُر جمع زبور است یعنی کتاب کُلُّ شَیءِِ فَعَلوا یعنی هرکاری که کرده در ان کتاب مینویسند ایه ۵۲ سوره قمر است. ایه ۵۳ این است وَ کُلُّ صَغیرِِ وَ کَبیرِِ مُستَطَر یعنی ریز و درشت کار را سطر به سطر نوشته میشود. یا امام زمان خب اینها که نوشته شد. حالا قیامت میشود وَ اِذَا الصُّحُفُ نُشِرَت روزی است قیامت که این کتابها بازمیشود تاحالا مثلا با نخ بسته بودند در قفسه بوده حالا در دادگاه می اورند و این کتابها را باز میکنند بَدالَهُم ما کانوا یُخفُون چیزهایی که در دنیا مخفی میکردند روشن میشود اشکار میشود در دنیا میشد حالا یک فیلمی از ما گرفته زنگ میزند میگوید چندمیگیری این فیلم را بدهی مثلا فضای مجازی پخش نکنی میگوید اگر اینقدر پول بدهی میدهم وگرنه پخش میکنم میگوید یک میلیون خب یک میلیون پول خورد است ده میلیون نچ صدمیلیون میگوید مثل اینکه شما ابرویت را نمیخواهی یک میلیارد چیزهایی که در دنیا میترسید لو برود انجا اشکار میشود.

یک روایتی دیدم از امام باقر علیه السلام که بعضی روز قیامت التماس میکنند خدایا هرچه زودتر او را جهنم ببر ما طاقت ابروریزی قیامت رانداریم. یُنَبَّاُ الانسان بِما قَدَّمَ وَ اَخَّر به انسان خبر میدهند کارهایی که کرده و پیامدهایی که داشته خوب یا بد مثلا این جوان دستش خالی بوده وسیله ازدواجش را فراهم کرده و او هم تشکیل زندگی داده بروبچه پیداکرده اهل هیئت اهل مسجد بچه هایش حافظ قران رزمنده دفاع و… همه اینها به خاطر وساطتی که برای ازدواج کرده یعنی قَدَّمَ کارهایی که قبلا کرده اَخَّرَ پیامدهای خوبی که داشته.

یا برعکس یک کاربدی کرده یه خانم را نشسته بی حجاب کرده این هم سرنوشتش تغییر کرده تحصیل کرده حجاب ندارد حالا میخواهد ازدواج کند دیگر در ازدواجش شرط حجاب را حذف میکند ازدواج میکند با پسری که اهل نماز وخدا نیست بعد بچه ای پیدا میکنند چه جور. همه ریشه اش برمیگردد به ان کسی که سرنخ اینکه پیامدهای کارهای ما عجیب است انسان حیرت میکند همه را مینویسند. چون ما گفتیم در عالم برزخ پرونده ها همینطوربازاست چراباز است چون پیامدهای کارهای ما چه کارخوب چه کاربد از راه میرسد.

یک موسسه خیریه ای ساخته شاید صدها سال به درد بخورد همینطور بایدصبر کنیم ببینیم چه برکاتی دارد. یک دانشگاه ساخته یک مسجد ساخته یک موسسه رسیدگی به یتیمان ساخته پرچم امام حسین را بالابرده یک سایتی تاسیس کرده یک محتوایی برای فضای مجازی درست کرده دومیلیارد نفر ان را خوانده اند یا ان فیلم را دیده اند این اثار کارهای ما است با مردن ما پرونده ها باز است. یک مقدار جلوتر میرویم فرشته ها کارنامه ها را می اورند و دست ما میدهند اول همه قاطی هستند خوبها و بدها در بلندگوها این اطلاعیه پخش میشود وَامتَازو الیَوم اَیُّها المُجرِمون یعنی مجرمان اینطرف بیایند یاحضرت عباس تاحالا همه قاطی بودند کسی خیلی خجالت نمیکشید تا میگویند مجرمان اینطرف بیایند وحشت همه را میگیرد.

کارنامه ها را دست ادمها میدهند چندتا کلمه در قران است که علامه طباطبایی معنا کرده اَصحابُ الیَمیِن یَمین یعنی راست علامه طباطبایی فرموده یعنی خوشبختها. اَصحابُ الشِّمال یعنی چپ علامه فرموده یعنی بدبختها یا مَیمَنَة اَصحابُ المَیمَنَة اَصحابُ المَشئَمَة یعنی خوشبختها بدبختها اما خوشبختها که پروندشان را دستشان میدهند وَاَمَّا مَن اوتِیَ کِتابُ بِیَمینهِ حالا قران حادثه ای که حتما رخ خواهد داد جوری توضیح میدهد که گویا الان مقابل چشم ما است. کسی که کارنامه اش دست راستش است وَ هُوَ فی عیشَةِِ راضِیه خوشحال راضی.

کُلوا وَاشرَبوا بِما اَسلَفتُم فِی الَایامِ الخالِیَّة اول کاری که میکنند این پرونده را گفتیم تک برگی هم نیست یک کتاب است این را دست میگیرد و در قیامت به مردم نشان میدهد و میگوید هاءُمُ اقرؤا کِتابِیَة هاءُم یعنی بایستید اِقرَوا یعنی بخوانید این کارنامه من است. دیدیده اید وقتی بچه ها از مدرسه کارنامه میگیرند مثلاریاضی بیست فارسی بیست علوم بیست این کارنامه را این بچه بدو خودش را میرساند خانه پدرجان مامان خانم دایی عمه خاله به همه نشان میدهد ببینید چند تا بیست دارم قیامت چنین وضعی خواهد بود. خوبان کارنامه شان را به بقیه نشان میدهند و در خوشحالی و رضایتمندی به سر میبرند. به انها گفته میشود بفرمایید میل کنید بنوشید این مزد کاری است که در دنیا وقت داشتید انجام دادید بِما اَسلَفتُم فِی الایامِ الخَالِیَة.

وَ اَمَّا مَن اوتِیَ بِکِتابَهُ بِشِمالِه اما کسی که کارنامه اش دست چپش است اینطوری میگوید فَیَقُول میگوید یَا لَیتَنی لَم اوتَ کِتابِیَّة فارسی هفت ریاضی پنج علوم سه اصلا میرود قایم میکند پدرش هم میگوید مجید کارنامه را گرفتی میگوید یادم میرود مایه عار است مایه ننگ است قران چه میگوید انجا نمیشود قایم کرد همه باید دستها بالا باشد معلوم شود چکاره هستند. میگوید کاش این پرونده را به من نداده بودند وَلَم اَدرِ ما حِسابِیة کاش مطلع نمیشدم از این پرونده یا لَیتَهَا کانتِ القَاضِیَّة کاش داوری نمیشد این پرونده معلوم است به هرکس بگویند این نمراتش است میگوید خاک بر سرت تو اصلا به درد درس خواندن نمیخوری سال دیگر نمیخواهد ثبت نام کنی.

خُذُوهُ دستور میرسد دستگیرش کنید این مجرم را فَغُلُّوهُ دستبند بزنید ثُمَّ الجَحیِمَ صَلّوهُ پرتش کنید در اتش ثُمَّ فِی سِلسِلَةِِ ذَرعُهَا سَبعُونَ ذِراعاً فَاسلُکوهُ یک زنجیری سلسله یعنی زنجیر یک زنجیری خدا اماده کرده هفتاد ذراع است او را با ان زنجیر یک زنجیرنیم متری ویک متر نیست. حالا چه میخواهد بکند خدا ولی اینها حقایقی است که در قران است. چرا اِنَّهُ لا یُومِنُ بِاللهِ العَظیِم این ادم به خدای بزرگ عقیده نداشت وَ لا یَحُضُّ عَلَی طَعامِ المِسکین نسبت به بیچارگان بیخیال بود این همه دارایی داشت ککش نمیگزید خب این گام دوم.

یک قدم دیگر هنوز هفت هشت دقیقه وقت داریم مسئله بعدی مسئله حساب است. این قسمت خیلی مهم است خیلی مهم است حساب، اسمش هم هست یوم الحساب خدا حفظ کند اقای شاهچراغی در نماز جمعه شهرری شاید یکسال هم شد اسامی قیامت را سه سال بحث معاد را حالا حساب کنید کسی که سه سال بحث معاد را کرده حالا یک ماه رمضان نشسته پای درس شاگردش انوقت هفته های متعدد راجع به اسامی قیامت که ما نمیرسیم اینجا این بحث را ما سانسور میکنیم چه اسمهایی دارد قیامت یکی از اسامی قیامت یوم الحساب روز حساب است.

از چه کسی میپرسند؟ جواب از همه فَلَنَسئَلَنَّ الَّذینَ اُرسِلَ اِلَیهِم وَلَنَسئَلَنَّ المُرسَلیِن هم از پیامبران بازخواست میشود هم از مردمان همه باید حساب پس بدهند. کسی بدون حساب حالا بدون حساب خواهیم گفت شاید یک عده ای باشند از چه میپرسند از همه اعمال وَلَتُسئَلُنَّ ام ما کُنتُم تَعمَلون هرکاری کردی انجا میپرسند چه غذایی خوردی چه نگاهی کردی چه صدایی شنیدی کجارفتی اچار را چطور دست گرفتی با مردم چگونه رفتارکردی همه را از همه کارها سوال میکنند این ایه را همه بلدهستید فَمَن یَعمَل مِثقَالَ ذَرَّةِِ خَیراً یَرَهُ وَ مَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةِِ شَرّاً یَرَه این ایه هم یک قصه دارد قصه اش هم یک دقیقه بیشتر نمیشود.

چون خدا عادل است اگر بنا باشد کسی که خدمت میکند و کسی که خیانت میکند هر دو بهشت بروند اصلا خود شما به چنین خدایی رای میدهید حساب کتاب باید باشد باید فرق کند روشنایی و تاریکی فرق میکند خدمت با خیانت فرق میکند. یعنی یک کسی که از ان بخشش می اید و سوء استفاده میکند پیامبر اعلام کرد همه را بخشیدم حالا همان بخشیده شده دوباره میرود و توطئه میکند حالا بگوییم دفعه دوم هم دستگیرش کرده و ببخشد دفعه سوم دفعه چهارم و دفعه پنجم یعنی اگر یکسره بنا باشد که مجرم را ما از کنارش رد شویم عدالت چه میشود. ان مظلومان چه میشوند انها که در این لابلای چرخهای مسایل اجتماعی له شدند چه میشود همه را باید باهم ببینیم.

یک عرب بیابانی امد نزدپیامبر گفت یا رسول الله من تازه مسلمان شدم بفرمایید یک کسی قران به من یاد بدهد پیامبرهم به یکی از مسجدی ها فرمود این اقا را قران یاد بده ان معلم قران همین سوره را شروع کرد به خواندن بِسم الله الرَّحمَنِ الرَّحیم اِذا زُلزِلَتِ الاَرضُ زِلزالَها وَ اَخرَجَتِ الارضُ اَثقالَهَا وَ قالَ الانسانُ مالَها یَومَئِذِِ تُحَدِثُ اَخبارَها بِاَنَّ رَبِّکَ اَوحَی لَها یَومِئِذِِ یَصدُرُ النَّاسُ اَشتاتاً لِیُرَو اَعمالَهُم فَمَن یَعمَل این عرب گفت اینها که گفتی قران بود گفت اره پس چه میگویم گفت من را بس است. گفت عجب مسلمان بی حوصله ای گفت نه من را بس است. معلم قران نزد پیامبر امد به شکایت یارسول الله این چه شاگردی است یک سوره کوچک به او یاد دادم گفت من را بس است. پیغمبر فرمود اِنَّهُ رَجَعَ فَقیها یک وقتی سکه دو زاری بودتوی تلفنها می انداختند میگفتند دو زاری اش افتاد الان نمیفهمند دو زاری اش افتاد یعنی چی دو زاری را که نمیدانند چیست دو زاری اش افتاد یعنی با عمق جانش فهمید. پیغمبرفرمود این عرب با عمق جانش فهمید همه ان شش هزار ایه همین حرف را میخواست بزند ان شش هزار و دویست وسی و شش ایه قران میخواست بگوید در این دنیا حساب و کتاب است نظارت است این عرب فهمید رَجَعَ فَقیها فقیه برگشت.

از همه حالات میپرسند اِن تُبدوا ما فِی اَنفُسِکُم اَو تُخفُوهُ یُحاسِبکُم بِهِ الله یک کاری را علنی انجام داده باشی یا مخفی نگاه هم میکرد ببیند اینجا دوربین نباشد من این کارها را مخفیانه انجام دهم همه را حساب میکند. لقمان حکیم به پسرش میگوید یا بُنَیَّ عزیزم اِن تَکُ مِثقالَ حَبَّةِِ اگر به وزن یک دانه ارزن مِن خَردَلِِ از خردل مثل ارزن فَتَکُن فِی صَخرَةِِ در یک دره ای باشی و اینکار را انجام دهی اَو فِی السَّمواتِ یا ده هزارپایی یا اصلا در کره ماه در اسمانها یک کاری انجام دهی اَو فِی الاَرض یا در اعماق زمین، یَاتِ بِهَا الله خدا ان کار را می اورد اِنَّ الله لَطیفُُ خَبیر.

حسابگر کیست اینجا تا دادگاه میشود حاج اقا این قاضی ها را شما خبرندارید خیلی خوش بین هستی حاج اقا بهشتی خدا میداند چقدر قاضی رشوه گیر داریم انجا حسابگر کیست خود خدا. اینجا را نمیشود برایش شایعه درست کنیم وَ کَفَی بِنا حَاسبین خود ما حساب میکنیم وَهُوَ اَسرَعُ الحاسِبیِن باسرعت حالا اینکه قیامت طول میکشد یک اثر تربیتی دارد شما روزهای بعد بگوییم.

روایتی هم داریم امام صادق علیه السلام فرموده خود خدا حساب پیامبران را میرسد پیامبران حساب اوصیا یعنی جانشینانشان را پیامبر اسلام دوازده جانشین دارد. ائمه حساب شیعیان را یعنی حساب ما الان با امام زمان علیه السلام است چقدر ما باید یاد کنیم التماس کنیم پسر فاطمه ما ضعیف بودیم بدی کردیم قول دادیم توبه کردیم توبه شکستیم مرحوم صدوق این حدیث را اورده امام صادق علیه السلام فرمود اِذا کَانَ یَومُ القیامَه قیامت که شد وَکَّلَنَ الله خداوند به حساب شیعَتِنا خداوند حساب شیعه را به عهده ما میگذارد.

یک حسابگر دیگر هم است نمیدانم شما میپسندید یا نه، خودتان. در ایستگاهی در قیامت اصلا میگوید قاضی نمیخواهیم خودتان قاضی مثلا به بنده سیدجواد بهشتی فرزند سیدهدایت کدملی این جلو بیاید اصلاخودت بگو چیکارت کنیم مثل اینکه همان دانش اموز را مثال بزنیم فارسی هفت ریاضی پنج علوم سه خب این نمره ها را بخوان خودت بگو چیکار کنیم؟

اِقرَا کِتابَک بخوان کتاب خودت است پرونده خودت است کَفَی بِنَفسِکَ الیَومَ عَلَیکَ حَسیباً. ما اصلا خودت را قبول داریم زیرش بنویس تو را کجا بفرستیم با این نمره دانشگاه تهران بفرستیمت علم وصنعت شریف سربازی میخواهی بروی با این نمره میخواهی چه کنی اینها حسابگران هستند. خدا قیامت چقدر سخت است حالا بقیه اش برای فردا میماند.

یک نکته ای بگویم و دعا کنم قیامت را قران میفرماید بعصی ها قبول ندارند اما بعضی ها قبول دارند یادشان میرود. یک رفیقی ما باید پیدا کنیم قیامت را یاد ما بیاورد جالِسوا مَن یُذَکِّرُکُمُ الله رُویَتُه باکسی رفیق شوید که شما را به یاد خدا بیاندازد. وَ یُرَغِّبُکُم فِی الاخِرَةِ عَمَلُه رفتارش جوری باشد که شما را علاقمند به اخرت بکند چنین رفیقی دارید اقایان اگر دارید خوشا به حالتان چون ماها که اینجا نشسته ایم همه ما قبول داریم قیامت را مشکل ما عقیده نیست مشکل ما فراموشکاری است.

این هم باید کسی باشد گوشزد کند گهگاهی خدا میخواهد ما خوشبخت شویم یعنی مست نشویم سرکش نشویم این یاداوری ها ما را به سمت بهشت میبرد. اگر یک کسانی لجبازی کنند یعنی اگر اینطور بود خدا رحمان بود همه را بهشت میفرستاد بله خب خدا رحمان است ایات رحمانیت با ایات عذاب کنار هم است موضع دارد در جای خودش رحمانیت و در جای خودش عذاب.

در همین دعای جوشن کبیرنگاه کنیم با دقت بعضی از اسمهای خدا جلوه های رحمانیت بعضی از اسمهای خدا امام مجتبی علیه السلام فرمود پدرم وقتی نماز میخواند این ایه را گاهی صدبار تکرار میکرد مالِکِ یَومِ الدّیِن ؛مالِکِ یَومِ الدّین به دنبال چیست به دنبال الرَّحمَنِ الرَّحیم است یعنی هم رحمت دارد هم غضب دارد اما رحمتش بیش از غضبش است خداخشم دارد چقدر ما حدیث داریم این کار را کنی خشم خدا را شعله ور میکنی خشم خدا حقیقت دارد. خدایا ما رامشمول رحمتهایت قرار بفرما. (حسابرسی اعمال)

چه کارهایی برای عالم قبر و برزخ انجام دهیم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *