عوامل پاک شدن از گناهان

عوامل پاک شدن از گناهان

قرآن کریم می‌خواهد کاری کند که ما پاک شویم و از دنیا برویم. کلمات زیادی در قرآن است مانند توبه و عفو و مغفرت. یکی دیگر پرده انداختن روی گناهان است. عوامل پاک شدن از گناهان:

نماز

اول نماز است. سوره هود آیه ۱۱۴ آیه آشنایی است می‌فرماید: دو طرف روز نماز بخوان صبح و عصر، اول شب هم نماز بخوان بعد می فرماید: ان الحسنات یذهبن سیات، خوبیها بدیها را میشوید. پیامبر فرمود: من تعجب می کنم از کسی که نماز میخواند گناهی در پرونده اش باشد. بعد فرمودند نماز مثل یک نهر آب داغ جلوی خانه شماست سعی کنید گناهان بین دو نماز را شست و شو بدهید. نگذارید انباشته شود، نماز هر چه با کیفیت و با خلوص قلب باشد و با آگاهی باشد گناهان زیادی را می شوید.

 

پاک شدن گناهان

صدقه

یکی دیگر از عوامل پاک شدن از گناهان دادن صدقه است. می فرماید اگر علنی صدقه بدهید خیلی خوب است و اگر مخفی باشد و مخفیانه به فقرا پرداخت بشود برای شما بهتر است. و یکفر عنکم سیئاتکم این باعث می‌شود پرده روی گناهان شما بیفتد سوره بقره آیه ۲۷۱. من قبلاً هم گفتم صدقه که ما میگوییم به اشتباه فکر می کنیم یعنی مبلغ کم. نه اینکه آن ثواب نداشته باشد ولی این را از ذهنمان بیرون کنیم که صدقه یعنی مبلغ کم. صدقه یعنی کمک صادقانه که در آن فریب و منت و اذیت نباشد. ممکن است ۱۰۰ میلیون باشد اسمش صدقه است صدقه مبلغ کم نیست. امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید با صدقه دادن بلاها را دور کنید و رزق را به سوی خودتان جلب کنید.

هجرت و جهاد

عامل سوم هجرت و جهاد است. سوره آل عمران آیه ۱۹۵ میفرماید: پس کسانیکه هجرت نمودند و از خانه های خود رانده شدند و در راه من آزار و رنج دیدند و پیکار کردند و کشته شدند حتما بدیهای آنها را خواهم زدود.

دوری از گناهان بزرگ

از دیگر عوامل پاک شدن از گناهان دوری از گناهان بزرگ است. قرآن کریم گناهان را دو دسته می کند گناهان کبیره و گناهان صغیره. کدام گناه کبیره است؟ علمای ما مثل حضرت امام سی و چند گناه را نام بردند که از گناهان کبیره است. فرمولش این است هر گناهی که در قرآن وعده عذاب جهنم برای آن آمده است گناه کبیره است. غیر از آن هرچه می ماند آنها گناهان کوچک است. چند تا از گناهان کبیره را اسم میبریم: دزدی، غیبت، زنا و دروغ که الحمدلله در ما نیست. تهمت و آبروی کسی را ریختن و مسخره کردن اینها هم گناهان کبیره هستند. در سوره نساء آیه ۳۱ می فرماید: “ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم”: اگر از گناهان کبیره ای که شما مرتکب شده اید برگردید خداوند گناهان کوچک شما را هم می آمرزد. دانه‌درشت‌ها را مثل همین هایی که اسم بردیم دروغ، غیبت، تهمت، مسخره، دزدی و زنا از این ها بگذرید بقیه را خداوند میبخشد.

قرض الحسنه

پنجمین چیزی که گناهان را می آمرزد و ما پاکیزه از این دنیا میرویم قرض الحسنه است. یک قصه را برایتان دوست دارم تعریف کنم. من که تهران آمدم سال ۶۱ وسیله ام یک موتور بود تا ۹ سال که سه بچه داشتم پنج نفری با موتور رفت و آمد می کردیم دیدیم خیلی خطر دارد به این فکر کردیم که موتور را بفروشیم و ژیان بخریم. آقا دزده آمد و موتور را برد. کسی شنید و دلش برای من سوخت و گفت برو صندوق قرض الحسنه ۴۰ هزار تومان وام بگیر و با آن ماشین بخر.
به صندوق رفتم و بدون دریافت هیچ گونه مدارک اضافی به من وام دادند و یک کتاب هم به من هدیه کردند خیلی خوشم آمد و به رئیس صندوق گفتم برادر عزیز من در نهضت سوادآموزی خیلی ها را سراغ دارم که به این وامها احتیاج دارندگفت ما اینجا قوانینی داریم که تو میتوانی کمک کنی. برو صدهزارتومان پیدا کن ۳۰۰هزار تومان هم می آوریم به ۲۰ نفر یکی ۲۰ هزار تومان وام میدهیم. من هم دیدم خیلی خوب است آبرو گذاشتم و ۱۰۰ هزار تومان قرض گرفتم. رفتار صندوق با من اینکار را کرد که آبرو گرو گذاشتم و زنگ زدم به یک نفر و گفتم ۱۰۰ هزار تومان یک ساله می خواهم او هم به خاطر آبروی ما صد هزار تومان به من داد. گذاشتیم در صندوق و ۴۰۰ هزار تومان شد و به ۲۰ نفر وام دادیم. هر روز که وارد اداره می‌شدم  همه دعا می‌کردند و می‌گفتند خدا پدر و مادرت را بیامرزد که به ما وام دادی صد تومن دیگر هم گرفتم و ۱۰۰ تومن سوم و چهارم و…

یک سال گذشت و به گرفتاری بر خوردیم قسط ها را نمی پرداختند. وام گیرنده و ضامن هر دو رفتند و هیچ اثری از خودشان نگذاشتند. رفتم پیش رییس صندوق و گفتم آقا این چه راهی بود که به ما نشان دادی گفت اتفاقاً همین ثواب دارد از جیب خودت بده تا گناهانت آمرزیده شود و این آیه را خواند. هنوز همان صندوق هست به خاطر یک رفتار باعث شده ما ده صندوق قرض الحسنه تشکیل بدهم. یعنی اسلام می‌گوید کار خوب را طوری انجام بده که دیگران تشویق بشوند. روزی من رفتم پیش رئیس این صندوق و گفتم من هر وقت آمدم شما اینجا هستید درآمدتان از چه راهی است؟ ایشان گفت ما دو برادر هستیم و قرار گذاشتیم یکی در بازار کار کند و سودش را نصف کند و من هم در صندوق کار می‌کنم و ثوابش را نصف می کنم. گفتم خانمهایتان دعوایشان نمی شود؟ گفت ۱۵ سال است که هنوز دعوا نشده. آنهایی که پول کنار گذاشته دارند دنبال این نباشید که پولهایتان را در بانک بگذارید و سود بگیرید اینها را رها کنید و با خدا معامله کنید. پول هایتان را قرض الحسنه بدهید. در سوره تغابن، تغابن میفرماید: روز قیامت خیلی‌ها بر سر خود می زنند و می گویند کلاه بر سرم رفت ای کاش با خدا معامله میکردم. سوره تغابن آیه ۱۷: اگر قرض الحسنه به خداوند بدهید خدا چند برابر میکند و گناهان را می آمرزد.

دعای دیگران

ششمین مورد از عوامل پاک شدن از گناهان که ما را می آمرزد دعای دیگران است. ما به هم التماس دعا می گوییم این ها اثر دارد. مخصوصاً دعای پدر و مادر، دعای عالم و دعای امام زمان و دعای پیغمبر حتی دعای فرزند در حق پدر و مادر. بچه های حضرت یعقوب گناه بزرگی کرده بودند آمدند گفتند پدر جان تو برای ما دعا کن او هم قول داد بر آنها دعا کند. اعتماد کنیم به دیگران که آقا به من دعا کن.

تقوا

هفتمین عامل تقواست. میفرماید: اگر تقوا پیشه کنید گناهان قبل شما را خداوند می‌آمرزد. شهدا در وصیت خود می نوشتند خدایا پاکم کن پس از آن خاکم کن.

بیشتر بخوانید


دانلود فایل صوتی

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *