راز ماندگاری قیام امام حسین علیه السلام

انگیزه های مقدس ماه محرمامام حسین علیه السلام در کربلا مدرسه ای را تأسیس کرده است که تا روز قیامت شاگردان و رهروان زیادی دارد و معلمان این مدرسه شهیدان هستند. درس های امام حسین هیچ وقت کهنه نمی شود. اولین درس، اهداف مقدس است. انگیزه ی انسان در کارها تعیین کننده است. حدیث این را به ما میگوید: انگیزه و نیت مهمتر از خود کار است.

امام حسین علیه السلام در آغاز حرکت در مدینه، انگیزه ی خودش را برای تاریخ روشن کرده است. فرمود : (اِنّی لا اخرج عشرا ) من برای جاه طلبی، ریاست طلبی حرکت نکردم، قیام نکردم. ( و لا بطرا ) برای کامجویی، برای عیاشی قیام نکردم . ( و لا مفسدا ) برای تباه کردن سرزمین ها، تباه کردن انسان ها قیام نکردم. ( و لا ظالما ) برای ستم به انسان ها قیام نکردم.
این جبّاران هستند که برای ستمگری، برای جاه طلبی، برای کامجویی حرکت میکنند.
یا ابا عبدالله هدف شما چه بود تا ما رهروان همان را شاخص قرار بدهیم؟
فرمود: ( اِنّما خرجتُ لاصلاح فی امت جدی ): تنها و تنها، اِنّما یعنی فقط. تنها و تنها هدف من اصلاح اجتماعی است.

انگیزه های مقدس

سلام بر حسین پیشوای انسانها. چه شد نهضت امام حسین ماندگار شد؟ این همه حرکت در جهان رخ می دهد اما این حرکت هر روز پر آوازه تر شد به نظر می رسد به انگیزه های مقدس برمیگردد.

در تاریخ ثبت شده که امام حسین(ع) می فرماید: من برای خوشگذرانی و عیاشی قیام نمیکنم. من مخالف ظلم هستم من می خواهم جامعه را به سویی ببرم که پیامبر برد و قرآن راهنمایی کرد. ساز و کار من امر به معروف و نهی از منکر است. همه مردم در جامعه سالم باید مشارکت کنند و نسبت به خوبی ها و بدی ها حساس باشند و بی‌تفاوت نباشند. با چه شیوه ای با شیوه امر به معروف و نهی از منکر پس انگیزه امام حسین انگیزه ای مقدس است. بارها در قرآن می خوانیم جهاد کنید فی سبیل الله هجرت کنید فی سبیل الله انفاق کنید فی سبیل الله ایثار کنید فی سبیل الله کار اگر برای خدا باشد می ماند حتی اگر قرن ها بگذرد. بیاییم کارهایمان را برای خدا انجام دهیم‌.

هجرت برای اهداف عالی

امام حسین علیه السلام مدرسه ای تاسیس کرد که تا قیامت شعبه های این مدرسه در جای‌جای عالم افزایش پیدا می‌کند و در این مدرسه درس هایی تدریس می شود که یکی از آنها هجرت است یعنی اگر نمی توانیم در یک محل کار کنیم برویم در محلی دیگر اگر نمی توانیم در شهری کار کنیم برویم شهری دیگر. امام حسین علیه السلام در مدینه در فشار و مضیقه بود و به مکه آمد. تروریست‌ها در مکه قصد داشتند امام را بکشند آمد به عراق غالب انبیا در مسیر تبلیغ دین هجرت کردند ابراهیم خلیل از عراق به فلسطین از فلسطین به حجاز هجرت کرد و هجرت های سخت و طاقت فرسا به خاطر خدا موسی بن عمران هجرت کرد عیسی بن مریم تمام عمر پیامبری اش در سفر بود، در هجرت بود. گاهی به ما پیشنهاد می‌شود نیاز هست به شما در شهر دور افتاده‌ای، آقای دکتر آقای متخصص آقای حجت الاسلام سختمان است چون در جایی زندگی میکنیم که آنجا راحت هستیم امام حسین علیه السلام این پیام را داد حتی مردم عراق سپاه حر بن ریاحی جلوی امام را گرفتند امام فرمود اگر شما نمی خواهید من به یمن، هند یا ایران می‌روم اما به دنبال هدف خود هستم امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یکی از پرورش یافتگان مکتب امام حسین علیه السلام است وقتی فرانسوی ها او را تحت فشار گذاشتند فرمودند اگر شده با کشتی در اقیانوس ها حرکت می کنم و پیامم را میرسانم. هجرت کنیم برای درس خواندن هجرت کنیم برای تبلیغ کردن هجرت کنیم برای ساختن هجرت کنیم برای کمک کردن.

 امام حسین علیه السلام، الگوی مقاومت

امام حسین علیه السلام این را به ما فرموده اند: برای شما در شخصیت من الگوی خوبی هست استفاده کنید از من ببینید من در چه دورانی و با چه سختی هایی توانستم این کار بزرگ را انجام دهم. عزیزان من نشده در دنیا بدون مقاومت کسی کار بزرگی را انجام دهد و تحولی را ایجاد کند. قرآن کریم به پیامبر اسلام می گوید مقاومت کن. از ۱۲۴۰۰۰ پیامبر پنج پیامبر هستند که اولوالعزم هستند و دین جهانی داشتند و کارهای درجه یک جهانی انجام دادند که در سایه مقاومت این کارها را انجام دادند. در مدینه امام حسین را تهدید کردند به قتل، در مکه سعید بن عمر با گروهی از تروریست‌ها خواستند امام حسین را بکشند در عراق همینطور امام حسین پیوسته از ایستادگی و مقاومت سخن می گفت امام زین العابدین علیه السلام بر منبر مسجد شام وقتی فضائل اهل بیت را می شمرد فرمود ما کسانی هستیم که به ما شجاعت داده شده است و از تهدید نمی ترسیم ما مثل جدمان ابراهیم خلیل هستیم. ابراهیم را تهدید کردند به سوزاندن اما ایستادگی کرد وقتی می بینیم فکر ما درست است هدفمان درست است بایستیم ولو با جمعیت کم. از کلماتی که در سخنان امام حسین علیه السلام از مدینه تا لحظه شهادت زیاد تکرار شده و مانند ستاره می درخشد کلمه صبر است سید حسن نصرالله می گوید اولین باری که با امام خمینی در جماران روبرو شدم سوغاتی که به ما داد و آوردیم به لبنان کلمه مقاومت بود. حزبی را تشکیل دادیم تا دو سال به ما می‌گفتند حزب المجانین(اینها دیوانه اند) مگر میشود با اسرائیل طرف شد! امام جواب داد مقاومت جواب میدهد. کثرت آمریکایی‌ها و تجهیزات دشمن نباید ما را مرعوب کند خودمان را شاگرد مدرسه حسینی بدانیم.

انتخاب آگاهانه

خدا رحمت کند آنهایی را که نام امام حسین را بر لبهای ما و مهر ابی عبدالله را در دلهای ما قرار دادند. انسان موجودیست انتخابگر، کارهایی که ما از روی تحمیل و اجبار انجام میدهیم ارزشی ندارد. امام حسین علیه السلام کاری کرد که یارانش آگاهانه این راه را انتخاب کنند. از همان مدینه که حرکت کرد هدف خودش را توضیح داد شفاف و صادقانه به مکه که آمد برای همه هدف خود را روشن کرد. وقتی خبر شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه را آوردند امام حسین گریست وبه یارانش فرمود پایان کار ما شهادت است. هرکس می آید باید خودش انتخاب کند و این قیمت دارد و شب عاشورا دستور دادند چراغ ها را خاموش کنند و فرمودند فردا دشمن همه ما را خواهد کشت. هر کس میخواهد از این تاریکی استفاده کند و این صحرا را ترک کند. نوجوانان و جوانان و بانوان همه گریستند و اعلام وفا کردند این قیمت دارد انتخاب آگاهانه. در این دنیای پر غوغا راه درستی را با آگاهی انتخاب کنیم و پایان بایستیم این را امام حسین به ما یاد داد. تحمیلی نه اجباری نه عاشقانه و آگاهانه این قیمت دارد.

نماز و نیایش

خدا را شکر می‌کنیم که پیشوایی چون امام حسین برای ما قرارداد امام حسین علیه السلام یک الگو ست. درحرکت خودش از آغاز تا پایان، اتصال به خدا داشت ارتباط با خدا داشت. در حرکت امام حسین علیه السلام نماز و نیایش اذان و ذکر و مسجد موج می زند. در مدینه میخواهد تصمیم بگیرد به مسجد می رود نماز می خواند و فکر می‌کند و از خدا کمک می‌خواهد کنار ضریح پیامبر می رود و پیامبر را وسیله قرار می‌دهد و بیشتر صحبتهایش را در بین راه بعد از نماز ها با اصحابش در میان می گذارد. قافله سالار این کاروان از مکه حرکت کرد به یکی از یارانش مأموریت داد که اذانگوی کاروان باشد تا نکند نمازها به تأخیر بیفتد. نماز رکن دین ماست، پدرم امیرالمومنین در جنگ صفین در گرماگرم جنگ به آسمان نگاه میکرد و دنبال حرکت خورشید بود که آیا وقت نماز رسیده، همه شما شنیده اید عصر تاسوعا بنا بود جنگ شود امام به برادرش قمر بنی هاشم و چند نفر دیگر فرمود بروید مذاکره کنید و جنگ را به فردا بیندازید چون من عاشق نمازم، آن شب را تا به صبح امام حسین و یارانش مقدار خیلی کمی خوابیدند و همه در حال قیام و رکوع و سجده بودند و یاد خدا را زمزمه میکردند صبح عاشورا نماز را به جماعت خواندند. امام حسین علیه السلام چند یار بیشتر نداشت می‌توانستند نوبتی نماز بخوانند اما می‌خواست پیامی را به آیندگان برساند که جنگ ما با همه جنگ ها فرق دارد به یارانش فرمود ببینید دشمن آتش بس را قبول میکند که ما نماز بخوانیم و بعد جنگ را ادامه دهیم، دشمن قبول نکرد به سعید بن عبدالله و زهیر بن قین فرمود می‌شود شما جلوی ما به ایستید و خودتان را سپر کنید و این نماز را به جماعت و اول وقت بخوانیم. دو رکعت نماز چند دقیقه نشد سعید بن عبدالله حدود ۳۰ تیر خورد و دیگر رمقی نداشت. سلام امام را که شنید گفت آیا وفا کردم؟ امام فرمود: بله تو در بهشت پیشاپیش من خواهی بود. عزادار امام حسین باید عاشق نماز و عاشق تلاوت قرآن و شب‌زنده‌داری باشد این را امام حسین به ما یاد داد. آیه ۱۰۲ سوره نساء این را به پیامبر یاد داد وسط جنگ لشکر را به دو قسمت کنید و نماز را به جماعت بخوانید. رابطه با خدا جوهره دین ما است غافل نشویم.

حق الناس

حیف که نشد آنگونه که خدا می خواست از غدیر خم جامعه اسلامی به دست امیرالمومنین رهبری شود. مسلمانان به بیراهه رفتند. روزگار امام حسین روزگار سختی شده بود و آن ارزش‌ها فراموش شده بود. یکی از درسهای مهمی که امام حسین به ما آموخت احترام به حقوق مردم است. روزی که وارد سرزمین کربلا شد اولین کاری که کرد قاصدی را فرستاد که صاحبان آن زمینها را پیدا کنند. آن زمین ها را خریداری کرد و فرمود: ما چند روز می خواهیم اینجا زندگی کنیم و نماز بخوانیم بعدها قبور ما اینجا خواهد بود نباید این زمین غصبی باشد. شب عاشورا اصحابش را جمع کرد و فرمود اگر کسی حق الناسی به گردنش هست در لشکر من نباید باشد. این پیام است برای امروز ما، نباید حق مردم در مال ما باشد اگر امکان بازگرداندن آن را داریم نباید طفره رویم. مسلم بن عقیل تربیت شده مکتب امام حسین علیه السلام با چهره خونین در دارالاماره در لحظه جان دادن ابن زیاد به او گفت وصیت هایت را بکن، گفت اولین وصیت ۷۰۰ درهم است که به مردم این شهر بدهکارم شمشیرم را بفروشید و بدهی‌های مرا بدهید. این مکتب امام حسین است بعد وصیت کرد قاصدی برود در جاده و به کاروانی که در راه عراق است سلام مرا برساند. اولین وصیت حق الناس است. بیاییم در همین مجلس عزاداری مرور کنیم اگر حقوق دیگران به گردنمان است به عشق امام حسین بپردازیم.

نقش زنان

در نهضت امام حسین علیه السلام یک سوالی است که همیشه بوده و حتی از خود امام حسین نیز پرسیدند که ای پسر فاطمه زنان را برای چه به کربلا می بری جوابی که امام حسین به این سوال دادند خیلی کوتاه و مبهم است. حضرت فرمود خدا می خواهد. این را ما باید بنشینیم و فکر کنیم که خدا برای بنده اش که بد نمی خواهد حتما حکمتی در آوردن زنان به کربلا است. سیاسیون آن زمان هم جواب دادند که امام حسین علیه السلام احساس کرد اگر زنان را بگذارد و برود ممکن است لشکر یزید آنها را بازداشت کند و امتیاز خواهی کند. اما در روزگار ما شخصیتی چون شهید مطهری تحلیلش این است که به نظر من امام حسین خواست به آیندگان این پیام را بدهد که بانوان چقدر ظرفیت دارند و چقدر بزرگ هستند و چه کارهای مهمی به دست زنان در تحولات اجتماعی امکان پذیر است. این بود پیام امام حسین چه صحنه هایی را دیدند و ایستادگی کردند. تا ۵۰ سال بعد شهر به شهر در مجالس با بهترین ادبیات پیام شهیدان را که پیام اسلام و قرآن بود رساندند و ثابت کردند نمی ترسند. حضور بانوان در کربلا حکمتی دارد به همین دلیل بود که امام خمینی در انقلاب اسلامی ایران نام زنان و مردان را در کنار هم می آورد و می فرماید نقش زنان کمتر از مردان نیست این زنان بودند که مردان چند را به خیابان ها آوردند این زنان بودند که عزیزانشان را به جبهه آوردند و به دنبال این الگو در فلسطین و لبنان و دیگر کشورهای اسلامی زنان مسلمان نقش آفرینی کردند.

نقش کودکان و نوجوانان

معمولاً کودکان و نوجوانان در جنگ ها حضور ندارد آنها به ظاهر طاقت ندارند. سوال این است که امام حسین علیه السلام با اینکه علم غیب داشت و می دانست به شهادت می رسد چرا بچه ها را آورد تحلیلگرانی مثل شهید مطهری دیدگاهشان این است که امام حسین می خواست به تاریخ آینده اثبات کند که بچه ها را دست کم نگیرید، ظرفیت بزرگی دارند. بچه ها نوجوانانی مثل قاسم بن حسن ۱۳ ساله، ما در دفاع مقدس داشتیم نوجوانانی که شناسنامه هایشان را تغییر می دادند به عشق امام حسین به جبهه آمدند. نیمه شب عاشورا قاسم ابن الحسن شک کرد که آیا او هم فردا جزو شهدا است یا نه بعد از امام حسین پرسید آیا من هم فردا کشته میشوم؟ امام فرمود عزیز برادر مرگ در ذائقه تو چگونه است؟ جواب این سوال را امام حسین می دانست اما می خواست آیندگان بدانند و نگویند بچه ها را به زور آوردند و تحمیلی بوده است، عاشقانه بوده و با اعتقاد این نوجوان ها آمدند جواب قاسم این بود: احلا من العسل. فرزند مسلم بن عوسجه همسن قاسم بن الحسن است مسلم که بر روی زمین افتاد امام حسین آیه ای از قرآن خواند”من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله …” دید پسر مسلم بن عوسجه سوار بر اسب رو به میدان رفت و فرمود این پسر را برگردانید الان پدرش شهید شده مادرش دیگر طاقت ندارد این پسر آمد و گفت یا اباعبدالله مادرم لباس جنگ بر تنم پوشانده بچه هایی که در کربلا بودند به قول استاد آقای قرائتی صحنه ها را با دقت به خاطر سپردند و اینها شدند مثل دوربین هایی که ساعت ها منازل و وقایع را ثبت کردند تا ۵۰ سال و ۶۰ سال بعد با بهترین ادبیات برای آینده ها تعریف کردند. الان هم در عزاداری ها نقش نوجوانان و کودکان در نوحه خوانی و اجرای مراسم در محتواهایی که در فضاهای مجازی برای انقلاب امام حسین بیان میکنند بی نظیرند. از ظرفیت بچه ها غافل نشویم کارهای بزرگی به دست آنها انجام میشود. میتوانند تحول و بصیرت ایجاد کنند و عواطف زلال را به جامعه تزریق کنند.

مبارزه با ظلم

یکی از فلسفه های بعثت انبیا عدالتخواهی است. “لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط” انبیا آمدند و زحماتی کشیدند تا عدالت پیاده شود. امام حسین علیه السلام احساس کرد ظلم حاکم شده ظالم حاکم شده است. حتی شده با دادن جان خود و عزیزانش در جامعه باید روشنگری کند. از همان شروع در مدینه وقتی استاندار فعلی مدینه و استاندار سابق مدینه امام را تحت فشار گذاشتند امام خودش را معرفی کرد که ما از اهل بیت هستیم که در خانه ما وحی نازل شده و یزید شراب خواری ست فاسق که کارش ظلم به ملت است. چنین کسی مثل من با ظالمی مثل یزید سازش نمی کند. امروز دعوای جمهوری اسلامی ایران با آمریکا هم این قصه است مسئله ظلم و ظالم. در زیارت عاشورا دو فراز هست که باید صد بار تکرار کنیم. چرا صد بار؟ باید هوشیاری به خرج دهیم این جمله و این فراز خیلی مهم است تکرار کنیم تا تثبیت شود. “اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع…” یعنی من در کنار مظلوم هستم و مقابل ظالم، با اراده ایستاده ام. قرآن فریاد میزند “الا لعنت الله علی القوم الظالمین” همه بدانند نفرین بر ستمگران. قرآن این پیام را به ما داد که ظلم نکنید و زیر بار ظلم نروید این را امام حسین به ما یاد داد با کمی جمعیت این کار را بکنید ظلم را تحمل نکنید و زیر بار ظلم نروید. عدالت کلمه ای است که می توان زیاد راجع به آن صحبت کرد اما انجامش سخت است ظلم نکنیم ظلم فرهنگی ظلم اقتصادی و هرگونه ظلمی تا به امام حسین شبیه شویم

پیروزی با کیست؟

در طول تاریخ این دو کلمه زیاد تکرار شده پیروزی یا شکست، چه کسانی پیروز شدند و چه کسانی شکست خوردند. در جنگ هایی که رخ داده همه دنبال این هستند که پیروز میدان کیست حتی از امام زین العابدین علیه السلام بعد از واقعه عاشورا این سوال را پرسیدند که چه کسی پیروز شد؟ امام سجاد به این پرسشگر فرمود برو ساعت دیگر بیا. ساعت دیگر آمد صدای اذان داشت پخش میشد حضرت فرمود گوش بده می فهمی چه کسی پیروز شده است. ما برای اینکه صدای توحید خاموش نشود قیام کردیم و همین الان که این صدا پخش میشود معنایش این است که ما پیروز شدیم. قرآن کریم این را به ما یاد داده است. می فرماید: ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم.‌.‌.” خداوند به خرید آمده از مومنان جان ها و مال هایشان را و در عوض آن بهشت میدهد. کسانی که مبارزه می کنند در راه خدا و می کشند و کشته می شوند. سند این معامله در سه کتاب آسمانی تورات انجیل و قرآن آمده است. این است پیروزی بزرگ به کشته های میدان جنگ خداوند فرموده پیروز. زندگی حقیقی بعد از مرگ است. شهدای کربلا پیروز شدند هزار و چند صد سال گذشته فریاد لبیک یا حسین در خیابان های نیویورک و لندن و فریاد میلیونی اربعین بلند است و شرق و غرب عالم همه شناختند این است معنای پیروزی قیام امام حسین. در انتظار روزی که فرزندش مهدی تکیه زند بر کعبه و برای جهانیان بفرماید: “الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا” امام حسین پیروز شد و همه به وضوح می بینیم. ما هم اگر آن مسیر را برویم با پیروزی همراهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *