قرآن و امام حسین



قرآن و امام حسین علیه السلام


به نام خدا

مهربان‌ترین کس نسبت به ما خداست. ارحم الراحمین است مهربان‌ترین مهربانان. پس از خدا پیامبر او رحمت للعالمین است امامان هم نسبت به ما رحمت دارند. پیامبر عزیز ما در ماه‌های پایانی عمرش بارها و بارها این سخن را فرمود که برای شما آشناست انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی. من دو میراث بزرگ بین شما می‌گذارم یکی کتاب خدا برنامه زندگی شما و دیگری اهل بیت من عترت من الگوهایی که کتاب خدا را در وجود خودشان پیاده و اجرا کردند. ما ان تمسکتم بهما لن تضلو ابدا مادامی که شما به این دو تمسک داشته باشید به انحراف کشیده نمی‌شوید. متاسفانه تاریخ امت اسلامی نشان می‌دهد که بعضی سراغ قرآن آمدند و از اهل بیت فاصله گرفتند و بعضی سراغ اهل بیت آمدند و نسبت به قرآن بی‌مهری می‌ورزند. ما باید به هر دو تمسک کنیم. در این مجموعه ۴۰ تایی می‌خواهیم مبانی قرآنی نهضت امام حسین و آیاتی که امام حسین در نهضتش خواندند و انس امام حسین از کودکی تا پایان عمر با قرآن و آیاتی که قرآن در شأن امام حسین فرموده است به لطف خدا در این ۴۰ برنامه به شما تقدیم کنیم.

جلوه های قیام امام حسین علیه السلام



1.مقدمه

قسمت اول

سلام بر حسین پیشوای انسانها.

مهربان ترین کس نسبت به ما خداست، او ارحم الراحمین است مهربان ترین مهربان ها. پس از خدا، پیامبر، او رحمت للعالمين است، امامان هم نسبت به ما رحمت دارند، پیامبر عزیز ما در ماه های پایانی عمرش بارها و بارها این سخن را فرمودند: که برای شما آشناست ، فرمود: إني تاركم فيكم الثَقَلَيْنِ كِتَابَ الله وَعِتَرَتي.

من دو میراث بزرگ برای شما میگذارم، یکی کتاب خدا، برنامه زندگی شما و دیگر اهل بیت من، عترت من الگوهایی که این کتاب را خودشون در وجود خودشون پیاده کردند و برای اجراش تلاش میکنند.

ما إِن تَمَسكُتُم بِهِمَا لَن تَضلوا ابدا. مادامی که شما به این دو تمسک داشته باشید به انحراف کشیده نمیشوید، « وَ إِنَّهُمَا لَن یَفْتَرَقًا حتی يبدا على الحوض» این دو یعنی قرآن و اهل بیت تا روز قیامت از هم جدا نمیشوند. متاسفانه تاریخ امت اسلامی نشان میدهد بعضی سراغ قرآن رفتند و از اهل بیت فاصله گرفتند، بعضی سراغ اهل بیت آمدند نسبت به قرآن بي مهری می ورزند. ما الآن چاره مون این هست که تمسک به هردو بجوییم. شهید مطهری میگوید منظور از تمسک ، قرآن خوندن نیست، تمسک یعنی محکم، محکم چنگ بزنیم، این آیه ها را وسیله نجات خودمون ، سعادت خودمون بدانیم، جدی به دامن اهل بیت چنگ بزنیم، تسک این معناش، یک کسی که داره غرق میشه، چند لحظه بیشتر به نابودی اش نمونده، وقتی به یک چوبی به یک صخره ای، به یک تخته ای هم میرسد، محکم اون رو میگیره ، تا جان سالم به بدر ببره ما در این مجموعه چهل تایی، میخوایم مبانی قرآنی نهضت امام حسین ، آیاتی که امام حسین (ع) در نهضتش خوندند، انس امام حسین (ع) از کودکی تا پایان عمر با قرآن، و آیاتی که قرآن در شان امام حسین (ع) فرموده است رو بیان کنیم. این محتوایی ست که به لطف خدا ما در این چهل برنامه کوتاه میخوایم خدمت شما تقدیم کنیم، منم تقاضام این هست که سه دقیقه که بیشتر نیست، دو سه بار گوش کنید به دوستانتون به خانواده ها تون اطلاع رسانی کنید، مطمئن هستم ما با این کارمون، خدا را، پیامبر را، اباعبدالله الحسین (ع) را و فرزندش امام مهدی (ع) را شاد خواهیم کرد.

خدانگه دار

2.شباهتهای قرآن و امام حسین (ع)– قسمت اول

امام حسین و قرآن، شباهت هایی با هم دارند، هر دو مبارک اند. سوره انعام آیه نود و دو میفرماید: وَهَذَا كِتَابٌ اَتْزَلْنَاهُ مُبارک در حدیث داریم در مورد امام حسین هم این کلمه به کار رفته، اللهم فبارك لي في قتله، خدایا در شهادت امام حسین، یک برکتی هم نصیب من بشود که من عزا دار اون آقا هستم هر دو نورند. اَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُوراً مبينا ، سوره نساء آیه ۱۷۴ ، ما نوری را برای شما نازل کردیم، امام صادق ع درباره امام حسین فرموده: كُنتَ فِيهَا نُورَأَ سَاتَعاً لا يطغى. ای حسین عزیز، تو نوری در خشنده که خاموش نمیشود هستی، هر دو شفا هستند، وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآن مَا هُوَ الشَّفاء، ما قرآن را مایه شفا قرار دادیم امام صادق (ع) فرمودند: في طين قبر الحسن شفاء من كل دار. در تربت امام حسین (ع) شفا هست هر دو عزیزند، اِنَه لكتاب عزیز. سورة فصلت آیه ۴۱ ، قرآن کتاب عزیزی ست ، یعنی نفوذ ناپذیراست. امام حسین هم فرمود: هیهات من الذله ، من عزت را از دامن مادرم و خاندانم آموختم، هر دو کریمند ، إنه لقر آن کریم، قرآن ارزشمند است، کریم است درباره امام حسین در زیارت نامه امام زمان میخوانیم: بابی عبدالله اكرم المستشهدین ، پدرم به فدای امام حسین که کریم ترین شهدا است هر دو معصومند، از انحراف بدورند، دربارۀ قرآن میخوانیم: لم يجعل لهو عوجاء. در قرآن کجی نیست، امام صادق در مورد امام حسین فرموده: لَمْ تَمِل مِنْ الحَقِّ إِلَى بَاطِل»» یا جداه تو هرگز از حق به سوی باطل تمایل پیدا نکردی. هر دو هادی هستند، هُدَا وَبشرًا لِلْمُؤْمِنَ » قرآن هادی بشریت است، هُدَاً لِلْمُتَّقين دربارۀ امام حسین (ع) می خوانیم که خونش را داد تا بندگان هدایت شوند از ضلالت نجات پیدا کنند، هر دو سرورند، و القرآن سيد الكلام. إِنَّ الْحُسَین سید الشهداء قرآن سرور سخنان است، امام حسین سرو شهدا هر دو موعظه هستند، یا ایها الناس قد جاءتكم موعظة من ربكم. این قرآن موعظه خداست، دربارۀ امام حسین هم میخوانیم، ايها الناس اسمعوا قولي ولا تعجلی حتی أعظكم گوش کنید به حرفهای من ، من شما را میخواهم پند بدهم، هر دو بینه و دلیل روشن هستند، فَقَدْ جَاءتکنم بيه من ربکم. این آیات قرآن از جانب خدا دلیل روشنی است، درباره امامحسین هم میخوانیم أشهد أنك كُنتَ على بينة من ربک. شباهت های قرآن و امام حسین خیلی دلربا ست.

خدانگه دار

3.شباهتهای قرآن و امام حسین (ع)- قسمت دوم

موضوع ما قرآن و امام حسین است. در این یکی دو برنامه شباهت های قرآن و امام حسین رو میگیم. در مورد قرآن، امیرالمؤمنین فرمود: و اعْلَمُو إِنّه شافعاً مُشفَع. بدانید قرآن شفاعت کننده ای ست که به شفاعتش پذیرفته میشود، دربارۀ امام حسین هم می خوانیم: اللهم الرزقنی شفاعت الحسین. هر دو مایه رُشدند، يهدى الى الرشد، قرآن بسوی رشد هدایت میکند امام حسین هم فرمود : إِنما أَدْعُوكُم إلى سبيل الرشاد. من شما را به راه رشد دعوت میکنم هر دو آمر و ناهی هستند، امام علی فرمود: فلقرآن امراً زَاجِر. قرآن کتابی ست که فرمان میدهد، نهی میکند امام حسین هم فرمود: أريد أن آمر بالمعروف وَعَنها عَنَ الْمُنكر. هر دو بر حق اند، قرآن بر حق است، امام حسین بر حق است. سوره یونس آیه ۱۰۸ می فرماید: قل یا ایها الناس قد جاءكم الحق من ربكم. درباره امام حسین هم داریم که أن الحقِّ مَعَكَ إِلَيْكَ وَأَهْلَهُ وَمَعدِنَهُ. امام صادق فرمود: تو با حق هستی بسوی حق حرکت میکنی، اهل حق هستی سر چشمه حق هستی. هر دو سپر آتش اند، پیغمبر فرمود دلی که ظرف قرآن شده، قرآن حفظ میکند، به قرآن عمل میکنه ، به آتش عذاب نمیشود. درباره امام حسین هم داریم السلام علیک یا ابا عبدالله انت لي جنه من الْعَذَاب. توسپر آتشی در برابر من هر دو ماندگارند، قرآن ماندگار است، امام حسین ماندگار است، امام رضا(ع) درباره قرآن فرمود: قرآن مال یک زمان، غیر از یک زمان دیگر، یا یک جمعیت، غیر از دیگر، نه قرآن مربوط به همه ملتها و همه دوران هاست. امام حسین (ع) هم همینطور امام زین العابدین وقتی می خواست خداحافظی کند از کربلا، زینب کبری عرضه داشت، در این سرزمین پرچمی بر افراشته میشود که هرگز مندرس نخواهد شد. هر دو را از کودکی باید به بچه ها بیاموزیم، هم قرآن را هم عشق به امام حسین را، هر دو حکمت هستند، قرآن منار الحكمه، امام حسين، السلام علیک باب الحكمه، تشابه های امام حسین و قرآن خیلی زیباست، مخصوصاً ماه محرم، یک نگاهی به قرآن، یک نگاهی به امام حسین.

(خدا نگه دار شما)

4. امام حسین (ع) در قرآن

قسمت چهارم

سلام بر حسین پیشوای انسانها

چقدر خوب که عاشقان اباعبدالله، آیاتی که در شان امام حسین (ع) آمده و امامان معصوم فرمودند در حافظه داشته باشند، بر لب جاری کنند، در عزاداری ها وقتی قرآن تلاوت میشه این آیات را بخوانند. یکیش سوره شورا آیه 23، قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ في القربي» ای پیامبر، بگو من در برابر این زحمات هیچ پاداشی نمیخواهم چرا چرا یک پاداش میخوام، مگر اینکه به اهل بیتم به قربی محبت کنید. پرسیدند: یا رسول الله، منظور از قربی چیست؟ فرمود علی، فاطمه ، حسن و حسين. سوره احزاب آیه ۳۳، آیه آشنائی است إنَّما يُريدُ الله ليذهب عنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ یطهرکم تطهيرا. بیش از هفتاد حدیث از شیعه و سنی آمده که متطور از اهل بیت در این آیه امیر المؤمنين، فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین است که معصومند از پلیدی، از آلودگی. سوره آل عمران آیه ۶۱، آیه مباهله، فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءنا و نسائکم وأنفسنا وأنفسكُمْ ثُمَّ نبتهل فَنجْعَل لَّعْنَتَ الله عَلَى الْكَاذبين. امام کاظم (ع) پس از قرائت این آیه فرمودند: مصادق این آیه، ابناءنا که در این آیه آمده : الحسن و الحسين، ونساءنا، فاطمه، و أنفُسَنَا على است. خوب عاشقان امام حسین، باید این آیه ها را ترنم کنند. سوره بقره آیه ۳۷، فتلقّى ءَادَم مِن رَبِّهِ كَلَمَات. آدم ابوالبشر از جانب پروردگارش کلماتی را دریافت کرد. حدیث داریم مقصود از این کلمات، توسل به پنج تن است. یا حمید بحق محمد ، يا عالى بحق علی، یا فاطر بحق فاطمه، يا محسن بحق الحسن ، يا قديم الاحسان بحق الحسين. سورة آل عمران آیه ۳۳: إِنَّ اللهَ اصْطَفَى آدَمَ وَ نوحاً و قَالَ إِبْرَاهِيم و آل عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمین » خداوند سوا کرده این خاندان ها را و این شخصیت ها را بر جهانیان. ذُرِّيَّةٌ بَعْضُهَا مِن بَعْضُ. اینها خانواده هایی هستند که مثل ریشه درختان با هم هستند از هم هستند. امام حسین (ع) در پاسخ محمد بن اشعث در روز عاشورا که پرسید کدام منزلت از پیامبر در شماست، این آیه را خواندند و امام رضا (ع) در برابر مأمون این آیه را خواندند، امام باقر(ع) فرمود: نحن منهم. ما از همین ذُریه هستیم. و نَحْنُ بَقيةُ تلك الْعِترة. ما ادامه این عترتی هستیم که در این آیات اشاره شده است. سورۀ دهر آیه 8 آیه ی آشنایی است. وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبّهِ مِسْكِيناً و يَتِيماً و أَسِيرا. سوره زخرف، آیه ۲۸ : وَجَعَلَهَا كَلِمَةٌ بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ امیر المؤمنین فرمود: این آیه مربوط به ماهست. فی ما نُزِلَتْ هَذِهِ الآية. بعد فرمود: وَالْامَامَةُ فِي عَقَبِهِ الْحُسَين الی یوم القیامه. امامت در نسل حسین خواهد بود تا روز قیامت. آیات امام حسین رو حفظ کنیم. سورة الرحمن آیه ۱۹: مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيَان يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللؤلُؤُوَ الْمَرْجَانِ. امام صادق (ع) فرمود: علی و فاطمه، بحران من العلم العميقان، اینها دو دریای ژرف هستند و اللولو وَ الْمَرْجَان، حسن و حسین هستند. و آخرین آیه این برنامه، سوره فجر، آیه ۲۷: يَا أَیتها النَّفْسُ الْمُطْمَنَه. امام صادق (ع) فرمود: یعنی الحسین (ع)

خدا نگه دار شما

5.تربیت در خانه قرآنی

قسمت پنجم

امام حسین (ع) در خانه ای پرورش یافته که همه معلمان قرآن هستند. پیامبر، امیر المؤمنین، فاطمه زهرا. یک کسی از امام حسین پرسید: از پیامبر چه خاطره ای داری؟ فرمود: سوره قل هو الله را به من یاد داد، حالا چرا در بین این همه سوره، این سوره را که ماجراها دارد؟ امام حسین (ع) در یک فضای قرآنی زندگی میکنه یک خانه ای هست که مادرش حتی یک خدمتکاری که اون روزهای آخر عمر فاطمه زهرا به اون خونه قدم گذاشت، نه روخوانی و روان خوانی قرآن، مفاهیم قرآن را آنگونه برای فضه توضیح داد که تا سالیان دراز با قرآن جواب پرسش ها را، این خانه ای است که امام حسین درش بزرگ شده، امام حسین در خانه ای است که پدرش امیر المومین فرمود یکی از حق های فرزندان، بر عهده پدر و مادر آموزش قرآن است امام حسین در خانه ای بزرگ شده که مادر اون خانه فرمود: از همه دنیای شما ۳ چیز نزد من شیرین و محبوب است، یکیش تلاوت قرآن یکیش نگاه به چهره ی پیامبر یکی انفاق به محرومان. از امام حسین (ع) سوال شده از رسول خدا چه شنیدی؟ فرمود: شنیدم که فرمود: خداوند کارهای مهم و بزرگ را دوست دارد کارهای پست و حقیر را نمی پسندد. امام حسین (ع) از پیامبر معنای این آیه را پرسید و اولوا الارحام بعضهم اولا ببعض فی کتاب الله. فرمودند: سوگند به خدا که منظور پروردگار در این آیه جز شما نیستید، اولو الارحام یعنی شما، چون اولو الارحام یعنی فامیل خویشاوندان، اون خویشاوندی اصیلی که ملت ها با یک خانواده ریشه دار دارند، اون اهل بیت اند. پس اگر من از میان شما رفتم، پدرت علی، از هر کس دیگر به جانشینی من شایسته تر است و هرگاه پدرت در گذشت، برادرت حسن و پس از حسن ، تو به جانشینی لایق تری. عرض کردم: یا رسول خدا ! چه کسی پس از من؟ فرمود فرزندت علی، تا امام عصر(ع) را پیامبر اسم آوردند. محل پرورش این شخصیت که تا دنیا دنیاست، مصباح هدایت است یک خانه قرآنی ست. بیاییم خانه هامون را قرآنی تنظیم کنیم.

خدانگه دار شما

6. قرآن شفای دردها


قسمت ششم

امیر المؤمنین در نهج البلاغه می فرماید: قرآن شفاست. فان فیه شِفَاء مِن أكبر الدار. سخترین بیماری ها را شفا میده، بیماری های جسمی، بیماری های روحی، فردی، اجتماعی، از جمله همون بیماری هایی که توی خونه پیش میاد. امیر المؤمین میفرماید: یک قصه خوشمزه، فرزندم حسین بیمار شد، مادرش فاطمه او را نزد پیامبر برد. عرض کرد یا رسول الله! دعا کن خداوند به پسرم شفا دهد، خوب وقتی ما مریض میشیم باید دکتر بریم، موسی بن عمران مریض شده بود ، از خدا طلب شفا کرد. خداوند فرمود موسی برو دکتر. دکتر چیکار میکند، دوا میده، خدا چی کار میکنه، شفا میده، من یک کتاب دارم به نام الادعيه و الادويه. دعاها، دواها. ما در تربیت بچه هامون باید این دو را در نظر بگیریم، قرآن شفا بخش است. مادر بچه اش را آورده پیش پیامبر که دعا کنه برای خوب شدنش، پیغمبر فرمود دخترم! خداوند متعال همان کسی است که این بچه را به تو بخشیده او قادر است که او را شفا دهد. در اینجا بود که جبرئیل نازل شد و این خبر را آورد که چهل مرتبه سوره حمد را بر ظرف آبی بخوان، و اون آب را بر حسین بپاش و پیامبر این کار را کرد و بچه شفا پیدا کرد. یک قصه شیرین دیگه چقدر دل انگیز هست صدای قرآن پدر و مادر برای بچه ها. تا پایان عمر توی خاطرات شون هست. امام صادق (ع) فرمود: پدرم برام نقل کرد. معلوم میشه که این از خاطرات شیرینی که پدر ها برای بچه هاشون نقل میکردند که علی بن ابی طالب (ع) در حالی که امام حسن و امام حسین خدمت شون بودند، سوره قدر را قرائت میکردند امام حسین عرض کرد: پدر جان ! چقدر شنیدن داره تلاوت سوره قدر با صوت شما. یعنی خود اسلام به ما که فرموده: قرآن را با صوت حسن بخوانید، قشنگ تلاوت کنید این کتاب را که خاطره انگیز باشه. ابا عبدالله عرضه داشت: پدر جان ! خواندن شما شنیدن سوره از دهان مبارک شما شیرینی خاصی دارد. امیر المؤمنین فرمودند: ای فرزند رسول خدا و ای فرزند من از این سوره خاطره ای دارم که تو از اون خبر نداری. وقتی این سوره نازل شد پیامبر فرمود: این سوره مربوط به توست. ای وصی من ای سرپرست أمت ای ستیزگر با دشمنان من، تا روزی که بر انگیخته شوم. این سوره پس از من در شان برادرت حسن و تو و فرزندان توست، قرآن و امام حسین یک پیوند ناگسستنی دارند.

خدانگه دار شما

7. جنگ پاکی و پلیدی


قسمت هفتم

با مرگ معاویه، در نیمه رجب سال ۶۰ هجری، یزید بر تخت خلافت نشست و بلا فاصله نامه هایی به استانداران و فرمانداران نوشت و از جمله، به فرماندار مدینه نامه نوشت مثل بقیه. یک نامه هم خصوصی برای فرماندار مدینه نوشت که از این ۳ نفر بیعت بگیر اگر بیعت نکردند، سر از تن آنها جدا کن، حسین بن علی، عبداله بن زبیر، عبداله بن عمر. خوب! استاندار احضار کرد امام حسین (ع) را و خبر مُردن معاویه و به تخت نشستن یزید را داد و گفت: شما باید بیعت کنی، استاندارکیه؟ ولید. استاندار قبلی مروان مشاور استاندار فعلی ست، هر دو اونجا حاضرند. امام حسین (ع) فرمود: خوب! این کار بدی است. تنهائی در خلوت شبانه میخوای از من بیعت بگیری؟ صبر کن فردا که از همه خواستی بیعت بگیری من هم موضع خودم رو نشان خواهم داد. مروان استاندار قبلی به استاندار جدید گفت: همین الان او را در فشار بگذار. امام حسین (ع) فرمود: ای پلید تو میخوای مرا بزنی، منو بکشی، تو پلید هستی ای پر گناه، وای بر تو، به من فرمان می دهی بایزید که مردی فاسق است بیعت کنم. تو نفرین شده  رسول خدا هستی. یا عظيم الزلل. زلل یعنی لغزش ها. ای صاحب لغزشهای بزرگ. سپس فرمود: از من دور شو و به این آیه قرآن استناد کردند: إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبْ عَنكُم الرِّجْسَ أَهْلَ البَيِّيْت وَ يطهركم تطهیرا. یعنی اینجا جنگ پاکی و ناپاکی است. امام حسین به مروان فرموده تو پلیدی ما پاک هستیم جنگ امام حسین و یزید جنگ پاکی و ناپاکی است. پاکی بصورت کامل در مقابل ناپاکی. فکر نا پاک، عمل نا پاک، پول نا پاک، روح نا پاک. بعد فرمودند: ای مروان از من دور شو تو پلیدی، ما خاندان طهارتیم إِلَيْكَ عَني يَا عَدو الله. دور شو از من ای دشمن خدا. فَأَنَا أَهْلُ بَيْتُ رَسُولَ الله اَلْحَقِّ فِي نأ. حق درجبهه ماست. وَ بِالْحَقِّ تَنْطِقُ الْسِتَنَا. زبانهای ما به حق سخن میگوید. وَإِلكَ يَا مَرْوَانَ إِلَيْكَ عَنّى فَإِنَّكَ رِجْسٌ وأَنا اهل بيت الطَّهَارَة الَّذينَ أَنْزَلَ الله عَزَّ وَجَلٌ. ما خاندان طهارتیم. کسانی که این آیه براشون نازل شده. سوره احزاب آیه ۳۳.

آغاز نهضت امام حسین با این آیه شروع شده.

خدانگه دار شما

8. آغاز حرکت با توکل بر خدا


قسمت هشتم

امام حسین (ع) آماده بیرون رفتن از مدینه میشود. سندی باید از خودش به جا بگذاره. رهبران بزرگ، تحلیل خودشان را برای آیندگان به روشنی به جا گذاشتند، تا درباره انها، از روی جفا کسی حرفی نزند. یک وصیت نامه نوشته امام و سپرده دست برادر خودش محمد بن حنفیه. من میخوام خیلی سریع این وصیت نامه را بخونم. جمله آخر این وصیت نامه یک آیه قرآن است. یعنی مهر وصیت نامه با آیه ای از قرآن ، یعنی امام حسین بر اساس نقشه قرآن حرکت میکند.

 بسم الله الرحمن الرحيم هذا ما اوصا به الحسين بن على الى أخيه محمد بن حنفیه. این وصیت نامه حالا ما هم بشینیم وصیت نامه بنویسیم برادر عزیز، خواهر گرامی، وصیت نامه کسی که مینویسه ثواب شهید داره، نشانه آینده نگری است. چطور دولت برای ۲۰ سال آینده، ۵۰ سال آینده، میشینه چشم انداز مینویسه، ما هم برای قیامتمون برای آینده مون وصیت نامه بنویسیم. إِنَّ الْحُسین يَشْهدُ الله لا إله الله وحده لا شريك له. ما توصیه شدیم وصیت نامه هامون را با گواهی به یکتایی خدا و نبوت پیامبر آغاز کنیم. جاء بالحق مِنْ عِنْدِهِ پیامبری که حق از جانب پروردگار آمد و گواهی می دهم که بهشت حق است، جهنم حق است، و قیامت آمدنی است. شکی در اون نیست و اینکه مرده ها در روز رستاخیز زنده خواهند شد، حالا هدفش را بیان میکنه، وَإِني لَمْ أَخْرُجَ أَسرَ  من برای خود خواهی قیام نکردم. ولا بطراً. برای خوشگذرانی نه، وَلَا مُفسداً. برای فساد انگیزی نه، وَ لَا ظلما. نه حرکت من ظالمانه نیست پس برای چی؟ وإنما خرجتُ لِطَلَبِ الإِصْلَاح في أُمَّة جَدي. قيام من براى اصلاح در امت جدم. اصلاح در دین نه، اصلاح در امت، من میخواهم امر به معروف کنم و نهی از منکر نمایم. الگوی من، پیامبر و پدرم امیر المومنین، هر کی قبول کند، حق اولاست و هر کس رد کند، من صبر میکنم تا تقدیر الهی برسد. وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمين. پایان بخش این وصیت نامه، این آیه قرآن است، سورۀ هود آیه ۸۸: وما توفيقي إلا بالله موفقیت من تنها در سایه مدد الهی ست، عليه توكلت. به او توکل میکنم وَ إِلَيْهِ أُنيب. به سوی او باز میگردم، این درسی است که امام حسین (ع) از روز اول به ما داده، پس از برنامه ریزی، توکل.

خدا نگه دار شما

9- خروج از مدینه در شرایط نا امنی


قسمت نهم

امام حسین (ع) در نهضتش آیات زیادی را تلاوت کردند، بیشتر اون آیه ها از داستان های انبیاست. پس معلوم میشه داستان های انبیا برای آیندگان الهام بخش است. یک قصه برای سرگرمی نیست، امام روز یکشنبه دو روز مانده به آخر ماه رجب به همراه فرزندان و خاندانش از مدینه به سوی مکه حرکت کردند. در حالی که این آیه را می خواندند: فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً يَتَرَقَهُ. آیه درباره موسی بن عمران رهبر یک انقلاب بزرگ در گذشته است، موسی (ع) بعد از اینکه حوادثی پیش آمد، یک کسی از کاخ فرعون که دوان دوان می آمد خبر آورد که ای موسی! فرار کن که تصمیم گرفتند تو را بکشند، معلوم میشه موسى بن عمران هم عامل نفوذی داشته توی دستگاه فرعون. امام حسین هم داشت. در مدینه کسانی را از طرف خودش گذاشت که اخبار را برای او گزارش کنند. فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً. موسی (ع) در حالی که ترسان بود، یَتَّرَقّب، دلواپس بود. خوب این دو کلمه بار منفی داره. هم ترسان بار منفی داره، هم دلواپس. یعنی یک رهبر انقلاب ترسو است. نه. بطور طبیعی، فضا فضای ترس است، بطور طبیعی فضا، فضای دلواپسی است. امام حسین (ع) از مدینه تو یک شرایط نا امنی شهر را ترک میکنه. موسی گفت: رَبِّ نَجنِی من القوم الظالمین. پروردگا را نجات بده مرا از مردم ستمگر. امام حسین (ع) با خوندن این آیه داره به مردم اون زمان و همه آینده ها می فهموند، من همچون موسی هستم، یزید مثل فرعون است، یزید ستمگراست. من هم برای نجات از این مشکل به خدا توکل میکنم. از خدا راه میجویم آیات موسی بن عمران پنج، شش آیه پشت سرهم، در همه مقاطع، ربّ داره. یعنی تلاش میکنه، برنامه ریزی میکنه افراد را همراه خودش میکنه. اما، دستانش هم به سوی آسمان هست، رهبران آسمانی امروز هم و در هر روزگار دیگر چشم امید دارند به آسمان، این رهبری امام حسین است، سوره قصص، آیه 22

خدا نگه دار شما

10- عاشورا


قسمت دهم

امام حسین (ع) با تمام فرماندهان نظامی فرق میکنه، شبیه ترین کس به پیامبر، شبیه ترین کس به امیرالمومنیناست. جنگش برای خدا، در راه خدا و برای جلب رضایت خداست. شب عاشورا، اصحابش را جمع کرد یک خطبه ای خواند، خدا را سپاس گفت که قرآن را به ما تعلیم داده. به قول امروزی ها، این سند بالادستی این پشتوانه نهضت امام حسین است، خدا را سپاس گفت که فقه را یعنی فهم عمیق دین را به ما داده، خدا را سپاس گفت که شهامت و شجاعت را، و آمادگی برای شهادت را به ما داده، صبح عاشورا که با اصحابش نماز گذارد. خاطرات شیرینی از اعزام اصحاب دارد. یکی یکی امام حسین (ع) این ها را که همه دیشب فرمود: من خوبتر از شما یارانی سراغ ندارم و خوبتر از خاندانم، اهل بیتی را سراغ ندارم این هایی را که اعزام میکرد توصیه هایی میکرد، بعضی از این توصیه ها که در تاریخ ثبت شده است. به یارانش می فرمود: با آیات قرآن با دشمن سخن بگویید. ببین این یک معلم قرآن است. این فرمانده جنگ مصطلح نیست، یک فرمانده جنگ متفاوت است. به بریر یا به زهیر یا به حبیب یا به دیگران می فرمود: با آیات قرآن با آنان سخن بگویید، یعنی امام حسین فدائی قرآن است. پیغمبر فرمود: قرآن و اهل بیت من دو ثقل هستند، ولی قرآن سنگین تر است. اگر یک وقتی بنا باشه یکی فدای دیگری بشود، اهل بیت من باید فدای قرآن بشوند، امروز عزاداران حسینی، حواشون باید جمع باشد امام حسین با اون عظمتش فدای قرآن شده، بیائیم به عشق امام حسین، به آیات قرآن مسلح بشیم. با آیات قرآن به جنگ تهاجم دشمن برویم با آیات قرآن بچه هامون را تسکین بدهیم، بر اساس نقشه قرآن بچه هامون را تربیت بکنیم این چیزی است که روز قیامت پیامبر فرمود من از شما راجع به این دو سؤال خواهم کرد. با قرآن چه کردید؟ با اهل بیتم چه کردید؟ حتی در یک پیش گویی پیامبر فرمود: فردا بعضی از شما وقتی من بپرسم، سر به زیر و شرمنده خواهید بود. نه برای قرآن کاری کردید، نه برای اهل بیتم. روز عاشورا پیام مهمش احتزاز پرچم قرآن است. امام حسین (ع) اون ساعت آخر که طفل معصومش را ، شش ماه الله را سر دست گرفت قرآن بوده، قرآن سر دست گرفته. یک دستش شیر خواره، یک دستش قرآن. ای کاش اون روز، این تیم های تصویر برداری می بودند این صحنه زیبا را منعکس میکردند اتمام حجت امام حسین (ع) به آیندگان ایناست. از این کتاب غافل نشید.

خدا نگه دار شما

11- مرگ سنت الهی


قسمت یازدهم

شخصیت های بزرگ شیعه، مثل مرحوم شیخ مفید، نوشته اند که امام حسین در راه مدینه تا مکه حرکت میکردند. گروه هایی از جن و فرشته ها آمدند و خواستند به امام کمک کنند. خوب این سابقه داره، در زمان حضرت ابراهیم در زمان حضرت موسی (ع) که گاهی جن یا فرشته ها می آمدند برای کمک ابراهیم (ع) که در آتش انداختند، جبرئیل آمد و گفت: کمک میخوای؟ فرمود: کمک میخوام ولی از تو نه. ماجراهایی دارد. حالا گروهی از جن و فرشته ها آمدند برای کمک. امام حسین (ع) این دو آیه قرآن را میخواند : آیه ۷۸ از سورۀ نساء: أينما تكونوا. هر کجا که باشید، يُدْرِكُكُمُ المَوتُ. مرگ به سراغ شما میاد، وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوج مُشَيَّده. حتی اگر در برج های مستحکم بتن آرمه باشید. بسیاری که شانه خالی میکنند از زیر بار مسئولیت مال ترس از مرگ است. امام حسین (ع) از همین آغاز دارند اعلام میکند من از مرگ نمی ترسم. این مرگ، سراغ همه میاد. دیر یا زود. سُنت خداست. این را اگر ما داشته باشیم، جرأت و جسارت طرفداری از حق در ما اوج میگیره. و آیه دو ام را که خوندند: سوره آل عمران آیه ١٥٤: درباره جنگ اُحد که در جنگ احد بعضی ها می گفتند که اگر ما مثلاً نیامده بودیم اینجا مثلاً کشته نمی شدیم یا بعضی ها نمی اومدند. تجزیه تحلیل میکردند، تأسف میخوردند بعضی ها. آیه نازل شد: لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ.

اون هایی که کشته شدند، براشون نوشته شده بوده در تقدیرات الهی. خودشون با پای خودشون می آیند به مقتل، به مضجع همان مقتل. حالا شما غصه بخوری که کاشکی نمی اومدیم، نمی اومدی، توی همون شهر می مردی یک زلزله ای می آمد، یک حادثه ای پیش می اومد، کپسول گاز عرض به خدمت شما می ترکید ما یک همسایه ای در قم داشتیم. این در موشک باران وسایل خودش را جمع کرد بره مشهد زندگی کند. چون اونجا موشک نمی خوره. رسید مشهد دنبال خونه اجاره ای بود. دو تا مشهدی داشتند دعوا میکردند، یکی یک پاره آجری پرت کرد و خورد به این همسایه ی ما و افتاد و مرد. نباید ما در انجام وظیفه از مرگ بترسیم. این را امام حسین به ما یاد داده. حتی فرشته ها اومدند کمک، جنی ها اومدند کمک. میفرماید با پای خودشون کسانی که برای اون ها شهادت نوشته شده به سمت مقتل حرکت میکنند. یعنی ما نمی ترسیم

خدانگهدار شما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *